مقاله

تکنولوژی چرخ خیاطی های صنعتی

تکنولوژی چرخ خیاطی صنعتی

چرخ خیاطی های صنعتی از نظر تکنولوژی به چند دسته تقسیم می شوند؟!تکنولوژی چرخ خیاطی

تکنولوژی چرخ خیاطی : در صنعت دوخت چرخ های صنعتی به صورت تخصصی برای انجام یک دوخت خاص ساخته شدند ماشین آلاتی مانند:راسته دوز،میاندوز،سردوز،مادگی،الیک،کابوئی و…نسل اولیه چرخ های صنعتی به صورت کلاچ موتور بوده است که دینام این چرخ ها در زیر میز قرار گرفته و توسط تسمه به موتور اصلی وصل شده است،ماشین دوخت های دینام بزرگ صدا و لرزش زیادی دارند به طوری که در خانه های مسکونی استفاده نمی شوند و مخصوص کارگاه ها هستند این چرخ ها کاملا مکانیکی عمل می کنند،در ادامه با گسترش علم و تکنولوژی چرخ خیاطی های صنعتی پیشرفته شدند و به صورت دینام سرخود یا سروموتور روانه بازار گشتند این چرخ های تخصصی بسته به نوع تکنولوژی در انواع مختلف:

  • ساده
  • نیمه کامپیوتری
  • کامپیوتری
  • تمام کامپیوتری

هریک تکنولوژی بیشتری دارد. هر کدام متناسب با بودجه و نیاز اپراتور مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه مطلب بررسی خواهند شد.

آیا همه چرخ خیاطی های صنعتی کامپیوتری یا ساده مثل هم هستند؟!

پس لازم به ذکر است که بدانید یک میاندوز کامپیوتری تمامی آپشن های یک راسته دوز کامپیوتری را ندارد. چون دو چرخ با کارایی متفاوت هستند و هریک علاوه بر داشتن ویژگی های عمومی یک چرخ خیاطی اتومات یک سری آپشن های خاص را نیز دارا است. پس در این مطلب (تکنولوژی چرخ خیاطی) به طور کلی چرخ های ساده،نیمه کامپیوتری،کامپیوتری و تمام کامپیوتری را بررسی می کنیم. و بعد ویژگی ها را در چرخ های مختلف می شناسیم.

بررسی ویژگی های چرخ خیاطی ساده دینام سرخود(سروموتور)

در چرخ های سروموتور دینام بدون هیچ واسطه ای بر روی شفت اصلی موتور قرار گرفته است که همین موضوع علت قدرت و سرعت بیشتر ماشین دوخت های سروموتور نسبت به دینام بزرگ است علاوه بر این جوری طراحی شده اند که بدون صدا و لرزش عملیات دوخت را انجام می دهند یعنی حتی می توان در آپارتمان نیز از چرخ های صنعتی استفاده کرد در ضمن این دستگاه ها 71 درصد مصرف برق کم تری هم دارند.چرخ خیاطی های تخصصی دینام سرخود دارای یک پنل ساده هستند که امکاناتی را به کاربر می دهد:

  • تنظیم سرعت:کاربر می تواند سرعت حرکت سوزن روی پارچه رو متناسب با مهارت و جنس پارچه تنظیم کند. که با استفاده ازاین ویژگی کم ترین خطا رو در دوخت پارچه تجربه می کند.
  • تنظیم موقعیت سوزن:چرخکار این قابلیت را دارد که مشخص کند سوزن موقع برداشتن پا از روی پدال بالا قرار بگیرد یا پایین. اما اگر می خواهد پارچه را از زیر پایه در بیاورد باید سوزن بالا باشد تا سرعت کارش افزایش یابد.
  • نمایش ارورها:چرخ های صنعتی دینام سرخود سنسورهایی هوشمند دارند تا در هنگام بروز مشکل ارور مربوط به ایراد روی پنل نمایش داده شود که کاربر به سرعت متوجه ایراد گشته و آن را برطرف نماید.

تمامی چرخ های صنعتی دینام سرخود ویژگی های بالا را دارد. اما بعضی از راسته دوز ها قابلیت شروع آهسته هم دارا هستند. و راسته دوزی مثل D4نان بنگ علاوه بر تنظیم سرعت،مشخص کردن جایگاه سوزن، نمایش ارور و شروع آهسته شمارشگر تعداد بخیه هم دارد.

چه چیزی چرخ های صنعتی ساده را به نیمه کامپیوتری تبدیل می کند؟!

ماشین دوخت های نیمه کامپیوتری دارای یک آپشن بسیار کارآمد هستند که به شدت باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود،چرخ خیاطی های نیمه اتومات دارای یک سری ویژگی هستند:

  1. تنظیم سرعت
  2. تنظیم موقعیت سوزن
  3. نمایش ارور
  4. شروع آهسته:دوزنده می تواند اول دوخت را با سرعت کم شروع کند که این ویژگی برای دوخت پارچه های حساسی مثل حریر خیلی کاربردیه.
  5. سرنخ زن اتومات:آپشنی که چرخ های نیمه کامپیوتری را از ساده متمایز می کند نخ قطع کن اتومات می باشد که این گزینه از طریق پنل فعال می شود و در صورت نیاز با خرکت پدال معکوس انجام می گیرد یعنی اگر دوزنده پاشنه پایش را روی پدال فشار دهد نخ در کوتاه ترین حالت ممکن قطع می شود که همین امر در طول زمان 40درصد مصرف نخ را کاهش داده و همچنین موجب سرعت اپراتور در کار می شود چون از اتلاف وقت برای بُریدن نخ با سرنخ زن جلوگیری می کند.

همه ی چرخ خیاطی های صنعتی نیمه کامپیوتری هر 4 ویژگی بالا را دارا می باشند.

خیاطی آسان و بی دردسر با ماشین دوخت های هوشمند کامپیوتری

چرخ خیاطی های حرفه ای و تخصصی اتومات دارای استثنائات زیادی هستند که مورد بررسی قرار می گیرند اما این را بدانید که وجود این چرخ های هوشمند موجب تحولی عظیم در صنعت دوخت و نساجی شده است چون قابلیت های بسیار ویژه و کار راه اندازی دارند که هریک باعث افزایش سرعت و کیفیت در دوخت می شود در واقع این دستگاه ها برای به حداقل رساندن استفاده از نیروی مکانیکی ساخته شده اند.

  • کنترل سرعت دوخت از طریق پنل
  • مشخص کردن موقعیت سوزن
  • نمایش ارور
  • شروع آهسته
  • نخ قطع کن اتومات
  • سرقائمی زن اتوماتیک:اپراتور می تواند از طریق صفحه نمایشگر اجرای سرقائمی ابتدا و انتهای کار را فعال کرده و مشخص کند که سوزن چندبار پارچه زده شود.
  • پایه بلندکن خودکار:پایه به صورت خودکار موقع برداشتن پا از روی پدال یا زمانیکه تیغ سرنخ زن عمل می کند،بالا قرار می گیرد تا اپراتور از زانویی یا اهرم دستی استفاده نکند.

تکنولوژی چرخ خیاطی : تمامی چرخ خیاطی های کامپیوتری ویژگی های فوق را دارند اما همانطور که گفتم یک سری استثنائات و تفاوت ها وجود دارد مثل:

  1. پنل لمسی:حرکت بین منوها در صفحه نمایشگرهای تاچ سریع تر و راحت تر است
  2. پنل سخنگو:سخنگو بودن باعث افزایش دقت در کار با پنل می شود.
  3. وایپرنخ الکترونیکی : نخ اضافه زیر پارچه خواهد رفت تا دیگر نیازی به آرایش پارچه و اتلاف وقت نباشد.
  4. مدل های مختلف دوخت:مثلا در راسته دوزهایی مانند8000زوجی،D7نان بنگ،8100زوجیA5EWNجک…می توان نمادوزی کرد یعنی مدل های متفاوتی از دوخت راسته را روی پارچه اجرا کرد که در مزون ها برای دوخت لباس هایی خاص بسیار پرکاربرد است.

تفاوت چرخ خیاطی های کامپیوتری با تمام کامپیوتری

ابداع جدیدی وجود دارد به اسم موتورپله ای که این مزیت بسیار خوب در چرخ خیاطی های صنعتی فول اتومات به کار رفته است،نحوه عملکرد موتورپله ای به گونه ایست که با نیروی مغناطیسی عمل می کند و درگیری بین قطعات وجود ندارد بنابراین به هیچ عنوان پرت انرژی نداریم و دستگاه با قدرت و سرعت بالا دوخت  و دوز را انجام می دهد،وقتی که چرخ خیاطی ها به صورت تمام کامپیوتری ساخته می شوند می توان روی بدنه شان جای خالی اهرم سرقائمی و درجه تنظیم طول کوک را مشاهده کرد که هر دو تز طریق پنل یک چرخ خیاطی تمام اتومات قابل اجرا هستند.

منابع:

امیر دوخت ، نخبگان طراح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *