چرخ خیاطی چیست

چرخ خیاطی ، ماشینی است برای اجرای دوخت بر روی پارچه و منسوجات مختلف. در گذشته افراد به صورت دستی به وسیله نخ و سوزن این کار را انجام می دادند. که بسیار زمان بر بود اما با ساخت چرخ های خیاطی روند دوخت سرعت بیشتری گرفت و کوک ها بر روی پارچه با کیفیت بیشتری ایجاد می شدند. در نتیجه چرخ خیاطی ها به سرعت محبوب شدند و خیاط خانه های کوچک جایشان را به کارگاه ها و کارخانه ها دادند. در واقع ساخت ماشین دوخت تحول عظیمی را در صنعت پوشاک و نساجی به وجود آورد. 

تاریخچه پیدایش اولین چرخ خیاطی

ماشین دوخت های اولیه ابعاد بزرگ تری داشتند. سپس رفته رفته بهینه تر شدند و به سایز متناسبی رسیدند. چرخ های خیاطی ابتدا به صورت مکانیکی عمل می کردند. اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی ، ما امروزه شاهد چرخ خیاطی هایی هستیم که به صورت دیجیتالی کار می کنند و کاربری بسیار آسان تری دارند. در ادامه مقاله با انواع چرخ خیاطی ها و کارکردهاشون آشنا خواهیم شد.

اجزای اصلی یک چرخ خیاطی عبارتند از:

ماشین دوخت های اولیه ابعاد بزرگ تری داشتند. سپس رفته رفته بهینه تر شدند و به سایز متناسبی رسیدند. چرخ های خیاطی ابتدا به صورت مکانیکی عمل می کردند. اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی ، ما امروزه شاهد چرخ خیاطی هایی هستیم که به صورت دیجیتالی کار می کنند و کاربری بسیار آسان تری دارند. در ادامه مقاله با انواع چرخ خیاطی ها و کارکردهاشون آشنا خواهیم شد.

بررسی انواع چرخ خیاطی در صنعت دوخت

در حال حاضر چرخ خیاطی ها به دو دسته :

  • چرخ خیاطی خانگی
  • چرخ خیاطی صنعتی

تقسیم می شوند و اول هم چرخ های خانگی ساخته شده بودند. که به مرور زمان با توجه به احساس نیاز به دستگاه های جدید تر ماشین دوخت های صنعتی تولید شدند. چرخ های خانگی و صنعتی از نظر عملکرد و کارکرد با یکدیگر متفاوت هستند.  در صنعت نساجی هر کس بایدمتناسب با کار خود چرخ مناسب را تهیه کند. پس در مرحله اول باید تفاوت یک ماشین دوخت صنعتی و خانگی را بدانید.

چرخ خیاطی ها از نظر تکنولوژی نیز به دو دسته تقسیم می شوند: مکانیکی و کامپیوتری (دیجیتالی)، ماشین دوخت های کامپیوتری آپشن های بیشتری نسبت به چرخ های ساده و مکانیکی دارند و سرعت عمل بیشتری را نیز دارا هستند. در نتیجه قیمت بیشتری دارند.

تفاوت چرخ خیاطی خانگی و صنعتی

چرخ های خانگی مارشال و سینگر قدیمی (چرخ خیاطی های سیاه رنگ) و ازاین قبیل مدل ها که اکثرا آن ها را در خانه مادربزگ هایمان دیده ایم دوختی ساده را اجرا می نمایند و نحوه عملکرشان به صورت مکانیکی می باشد، اما ماشین دوخت های امروزی و چرخ های استوک ژاپنی، چرخ هایی همه کاره هستند.

 که انواع دوخت های: ساده، زیگزاگ، پس دوزی، رفو، حاشیه دوزی، گلدوزی، دوخت جادکمه و … را اجرامی نمایند و امکان نصب انواع پایه ها را دارا هستند تا بتوانند کارایی بیشتری داشته باشند ؛ این دسته از ماشین دوخت ها هم به صورت مکانیکی و هم به صورت الکترونیکی وجود دارند که سِری های دیجیتالی دارای آپشن های بیشتری مثل : تعداد دوخت بیشتر، سوزن نخ کن اتومات و… می باشند.

ماشین دوخت خانگی دیگری که در بازار وجود دارد سردوز می باشد. که لبه پارچه را با تیغ آرایش کرده و دوخت هفت و هشتی را اجرا می کند که برترین سردوزهای خانگی به مدل های سنجاقک و پروانه معروف هستند.

رفته رفته با پیشرفته شدن تکنولوژی و مورد توجه قرار گرفتن مد در زمینه پوشاک ، مبلمان و … نیاز به وجود چرخ هایی تخصصی احساس شد تا به طور تخصصی فقط یک نوع دوخت را اجرا کنند. در نتیجه چرخ های صنعتی تولید و به بازار عرضه گشتند. که هریک فقط و فقط یک نوع دوخت را بر روی پارچه ایجاد می کنند .

تفاوت چرخ خیاطی خانگی و صنعتی

پرکاربرد ترین چرخ خیاطی های صنعتی عبارتند از:

  • راسته دوز
  • سردوز
  • میاندوز

و چرخ های تخصصی دیگری نیز مانند : مادگی دوز ، دکمه دوز ، الیک ، کابوئی ، بطر ، جیب فیلتو دوز ، نمادوز و… نیز وجود دارند .

تا اینجای مطلب متوجه شدیم که چرخ های خونگی تقریبا همه کاره هستند و دوخت های متفاوتی را اجرا می کنند اما ماشین دوخت های صنعتی تنها برای اجرای یک دوخت حرفه ای طراحی شده اند و اندازه  بزرگ تری دارند و با قطعات مستحکم تری ساخته شده اند ، چرخ های خانگی نمی توانند حجم زیادی را بدوزند در حالی که صنعتی ها برای سِری دوزی و کار توی کارگاه ها و کارخانه ها تولید شده اند و دوخت مورد نظر را با دقت و کیفیت خیلی بالاتری اجرا می کنند .

برند های مطرح چرخ خیاطی خانگی شامل موارد زیر می باشد:

  • ژانومه
  • کاچیران
  • مارشال
  • سینگر
  • جانتک
  • برادر

برندهای با کیفیت و محبوب چرخ خیاطی صنعتی عبارتند از :

  • جک
  • نان بنگ
  • ژوکی
  • زوجی
  • برادر
  • تیپیکال
  • جویتا

بررسی انواع چرخ خیاطی های صنعتی

چرخ خیاطی های صنعتی از نظر نوع دینام به دو دسته تقسیم می گردند: 

  • دینام بزرگ
  • دینام سرخود

نسل اولیه ماشین دوخت های صنعتی به صورت دینام بزرگ بوده است که این دینام در زیر میز چرخ نصب شده و به وسیله تسمه نیرو را به موتور اصلی انتقال می دهد، چرخ های دینام بزرگ یا همان کلاچ موتور صدا و لرزش زیادی دارند حتی زمانی که چرخ روشن است اما کار نمی کند نیز صدا و لرزششان قطع نمی شود و این قبیل ماشین دوخت ها کاملا مکانیکی بوده و از نظر تکنولوژی آپشنی ندارند.

 با گذشت زمان و پیشرفت فناوری چرخ های صنعتی دینام سرخود ( سروموتور ) تولید گشتند که دینام در بدنه چرخ قرار گرفته و دارای کم ترین میزان صدا و لرزش هستند تا حدی که حتی می توانید در آپارتمان نیز ازشون استفاده کنید، ویژگی فوق العاده خوب دیگه چرخ خیاطی های صنعتی دینام سرخود مصرف بسیار پایین انرژی است، درواقع سروموتورها نسبت به موتورهای کلاچ دار 71 درصد مصرف برق کم تری دارند.

چرخ خیاطی های صنعتی و تخصصی از نظر تکنولوژی نیز به ماشین دوخت های ساده، نیمه کامپیوتری، کامپیوتری و تمام کامپیوتری دسته بندی می شوند که آپشن هایشان در چرخ ها متفاوت است و در ادامه مطلب باهاشون آشنا خواهیم شد.

راسته دوز صنعتی چیست و چه انواعی دارد ؟

راسته دوزهای صنعتی جزء آن دسته از چرخ هایی هستند که در اکثر کارگاه ها دیده می شوند و بسیار پرکاربرد هستند و دوختی که اجرا می کنند به صورت یک خط مستقیم می باشد.

 از راسته دوزها برای تولید پوشاکی مثل: شلوار، پیراهن، کت، مانتو، شومی، لباس زیر ، تیشرت و… کاربرد دارند. راسته دوزها از نظر نوع دوخت به دو دسته ظریف دوز و ضخیم دوز تقسیم می شوند.همچنین از نظر صفحه کاربر،کمپلت، شیطونک و نوع سوزن متفاوت هستند.

از راسته دوزهای صنعتی ظریف دوز برای دوخت پارچه های ظریف تا معمولی استفاده می شود.  ضخیم دوز ها به طور حرفه ای برای دوخت پارچه هایی مانند جین کابرد دارند.

راسته دوز

چرخ خیاطی های LOCKSTITCH  دینام سرخود دارای پنل می باشند و از نظر تکنولوژی به 4 دسته تقسیم می گردند:

  • ساده
  • نیمه کامپیوتری
  • کامپیوتری
  • فول اتومات

راسته دوزهای ساده دارای ویژگی های زیر هستند :

  • تنظیم سرعت دوخت: اپراتور می تواند نسبت به مهارتی که در خیاطی دارد و جنس پارچه ای که در حال دوختش هست سرعت ایجاد کوک ها را کنترل و تنظیم نماید.
  • تنظیم موقعیت سوزن: شما می توانید با استفاده از این قابلیت مشخص کنید که سوزن چرخ به هنگام ایست ماشین دوخت بالا قرار گیرد یا پایین.

قابلیت های راسته دوز نیمه کامپیوتری عبارتند از:

  • تنظیم سرعت دوخت
  • تنظیم موقعیت سوزن
  • سرنخ زن اتومات: این ویژگی بسیار کاربردی می باشد؛ زیرا می توانید تنها با حرکت معکوس پدال کاری کنید که تیغ نخ قطع کن فعال شود و نخ انتهای کار را در کوتاه ترین حالت ممکن برش بزند. یعنی هیچ نیازی به قیچی سرنخ زن ندارید. و در حین کار وقتتان هرگز هدر نمی رود.

ویژگی های چرخ خیاطی راسته دوز کامپیوتری:

  • امکان کنترل سرعت دوخت
  • مشخص کردن جایگاه سوزن
  • نخ قطع کن اتومات
  • امکان تنظیم سرقائمی از روی پنل : حتی می توانید تعداد کوک ها و تعداد رفت و برگشت را نیز تنظیم نمایید .
  • پایه بلند کن خودکار: پایه چرخ بدون نیاز به استفاده از زانویی و یا اهرم پایه بلندکن، به صورت اتومات بالا قرار می گیرد تا هم در سرعت کار تاثیر داشته باشد. موجب خستگی کم تری برای اپراتور نیز گردد.

یک راسته دوز تمام اتومات علاوه بر ویژگی های فوق ، دارای قابلیت های زیر نیز می باشد

امکان نمادوزی :

راسته دوزهای فول اتومات می توانند 9 مدل متفاوت و متنوع از کوک های راسته را اجرا کنند که این ویژگی به شدت برای مزون دوزی کاربرد دارد.

بست الیکی :

دوختی همانند سرقائمی است که برای مارک دوزی و مستحکم کردن برخی نقاط، مورد استفاده قرار می گیرد.

دوخت پارامتری :

با استفاده از ویژگی دوخت پارامتری میتوانید برای چرخ خیاطی خود تعداد سوزن مشخص کنید تا دستگاه همان تعدادی که مشخص کردید را اجرا کند یعنی حتی اگر پایتان را از روی پدال بر ندارید هم بیشتر از آن تعداد مشخص شده نمی دوزد ، که این ویژگی در سِری دوزی باعث افزایش سرعت و دقت می شود، البته باید بدانید که شما می توانید بیشتر از یک پارامتر هم تعریف کنید، به طور مثال برای دوخت قسمتی مانند جیب مستطیلی شکل شما 4 پارامتر تعریف می کنید که در دوخت اول 15 کوک، دوخت دوم 30 کوک، سوم 15 و چهارم 30 کوک اجرا شود بدین صورت شما جیبی کاملا تمیز و بی نقص خواهید داشت و این روند تا زمانی که شما چرخ را در حالت دوخت آزاد قرار ندهید ادامه خواهد یافت یعنی مثلا می توانید 100 جیب را پشت سرهم با همین شیوه بدوزید.

دوخت هوشمند :

زمانی که دوخت پارامتری فعال باشد می توانید از گزینه دوخت هوشمند استفاده کنید تا کوک ها تنها با یک نیش گاز اجرا بشن.

تنظیم طول کوک از طریق پنل :

گام دوخت چرخ خیاطی های صنعتی راسته دوز فول اتومات از طریق پنل از 0.1 تا 5 میلی متر تنظیم می شوند.

وایپر نخ :

با استفاده از ویژگی وایپر، نخ ابتدای کار زیر پارچه جمع می شود و نمای دوخت بسیار تمیز می باشد هییچ نیازی هم به آرایش پارچه وجود ندارد.

چرخ خیاطی راسته دوز

نکته : یک سری آپشن ها مثل شروع آهسته، شمارشگر بخیه، هماهنگی خودکار کارپیش بر و … نیز وجود دارند که برندهای مختلف این ویژگی ها را بر روی محصولاتشان اعمال می کنند .

بررسی انواع سردوز صنعتی و کارکرد هریک

سردوزهای صنعتی چرخ خیاطی هایی هستند که برای درز گرفتن و لبه دوزی مورد استفاده قرار می گیرند، سردوزها دارای یک تیغ می باشند که لبه کار را جهت آرایش کار، برش می دهد و همزمان به وسیله سوزن و قلاب کوک هایی هفت و هشتی اجرا می کند. این چرخ های صنعتی پر کاربرد در کارگاه های تولید مانتو ، شومیز و تریکو دوزی مورد استفاده قرار می گیرند که از نظر عملکرد به سه گروه: سه نخ، چهارنخ و پنج نخ تقسیم می شوند.

سردوز صنعتی سه نخ برای لبه دوزی و آرایش لبه های پارچه مورد استفاده قرار می گیرد و از مدل 4 نخ علاوه بر آرایش لبه پارچه در جهت درز گرفتن نیز استفاده می شود و حضورش در کارگاه های تولید مانتو، شومیز ، شلوار، لباس ورزشی،تیشرت و لباس زیر ضروری است، سردوز 5 نخ هم به دلیل اجرای دوخت محکم تر برای تولید لباس هایی با پارچه های ضخیم تر مثل لباس کار ،جین ، کت شلوار و… کاربرد دارد.

 

پارچه سردوز

چرخ خیاطی های سردوز صنعتی از نظر تکنولوژی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • ساده
  • کامپیوتری
  • تمام کامپیوتری

ویژگی های چرخ خیاطی صنعتی سردوز ساده :

سردوزهای سروموتور ساده دارای یک پنل می باشند که این پنل ویژگی های تنظیم سرعت و موقعیت سوزن را در اختیار کاربر قرار می دهد.

چرخ خیاطی های سردوز کامپیوتری دارای ویژگی های زیر می باشند :

چرخ خیاطی سردوز

سردوزهای کامپیوتری دارای نخ قطع کن اتومات و پایه بلندکن خودکار می باشند که این ویژگی ها موجب افزایش راندمان می گردد چون هیچ وقت اضافی از اپراتور تلف نمی شود .

قابلیت های برجسته و شگفت انگیز سردوز تمام کامپیوتری :

یک سردوز فول اتومات علاوه بر ویژگی های یک چرخ خیاطی کامپیوتری قابلیت دوخت پارامتری را هم دارا است و حتی می تواند بدون استفاده از پدال بدوزد چون دارای سنسورهای هوشمندی هستند که جایگاه پارچه را تشخیص داده و مطابق با آن عملکرد چرخ را کنترل می کنند ، نحوه عملکردشان به این صورت است که :

شما پارچه را جلوی پایه قرار داده تا پایه به صورت اتومات بالا قرار گیرد بعد از آن با گذاشتن پارچه روی سنسور اول سردوز شروع به دوخت می کند و با عبور از سنسور دوم دستگاه دوخت را متوقف کرده و زمانی که پارچه از سنسور سوم رد شود تیغ نخ قطع کن فعال می شود و بافت انتهای کار را می بُرد، این نو آوری جدید که موجب خلق سردوزهای فول اتومات شده بسیار شگفت انگیزه و باعث شده کسانی که از قسمت پا کم توان هستند هم بتوانند دوزندگی و کسب درآمد کنند .

چرخ خیاطی صنعتی میاندوز چه کاربردی دارد ؟!

میاندوزهای صنعتی از آن دسته چرخ های پرکاربرد در زمینه تولید پوشاک هستند که برای پارچه های تریکو ، کشی جهت تولید تیشرت ، لباس زیر و … مورد استفاده قرار می گیرند.

چرخ خیاطی های میاندوز پنج نخ هستند و شما می توانید متناسب با کارتون ازشون به صورت 2 نخ / 3 نخ و 4 نخ هم استفاده کنید، میاندوزها بر روی پارچه دوخت راسته و زیر کار جهت استحکام بخشیدند، کوک های هفت و هشتی اجرا می کنند و از نظر تکنولوژی به دو دسته ساده و کامپیوتری گروه بندی می شوند، چرخ خیاطی های میاندوز ساده دارای آپشن های کنترل سرعت و مشخص کردن جایگاه سوزن هستند، میاندوزهای کامپیوتری نیز به سیستم پایه بلندکن و سرنخ زن اتومات مجهز می باشند و کار را برای اپراتور راحت ترو لذت بخش تر می کنند .

پارچه میاندوز
چرخ خیاطی میان دوز

چرخ های صنعتی راسته دوز، سردوز و میاندوز جزء پایه های اساسی و ماشین دوخت هایی پرکاربرد می باشند اما در صنعت دوخت  و نساجی چرخ های صنعتی دیگری هم وجود دارد که دارای عملکردی تخصصی هستند مثل: دوپایه، دوسوزن دو ماکو، کابوئی، 13 سوزنه، مادگی دوز، الیک، دکمه دوز و …

بررسی سیستم روغن رسانی در چرخ خیاطی های صنعتی

روغن کاری صحیح اجزای چرخ دارای اهمیت ویژه ای هست و بر روی سلامت و کارکرد دستگاه تاثیر مستقیم دارد؛ سیسم روغن رسانی چرخ های امروزی به صورت کارتل باز و بسته می باشد، در یک ماشین دوخت صنعتی کارتل باز، روغن به داخل کارتل ریخته می شود و به وسیله پمپ و شلنگ به اجزای چرخ می رسد، اما در یک چرخ صنعتی کارتل بسته روغن را از محفظه بالای دستگاه داخل ماشین دوخت می ریزیم و روغن توسط شلنگ به همه قطعات چرخ می رسد، کارتل بسته یک مزیت بسیار خوب است چون روغن به سمت میل سوزن و کاربر چرخ نشت پیدا نمی کند در نتیجه هیچ ترسی برای کثیف شدن پارچه در حین کار باقی نمی ماند .

چرخ خیاطی جک امیردوخت

بهترین فروشگاه اینترنتی و حضوری چرخ خیاطی و تجهیزات دوخت

امیردوخت یک فروشگاه بزرگ در غرب استان تهران می باشد که انواع چرخ خیاطی های خانگی و صنعتی اعم از: راسته دوز، سردوز، میاندوز، الیک، مادگی دوز، نمادوز،اتوهای صنعتی و انواع ماشین آلات برش را دارا است، امیردوخت می تواند با بیش از 25 سال سابقه به شما کمک کند تا خریدی درست و متناسب با کارتان داشته باشید.

نحوه مشاوره با کارشناسان با تجربه امیردوخت

شما عزیزان هر کجای ایران که باشید می توانید برای شروع کسب و کارتان از کارشناسان برجسته امیردوخت مشاوره بگیرید تا کار خود را با توجه به بودجه ای که دارید توسط بهترین ماشین آلات آغاز نمایید و به بهترین سود و نتیجه دست پیدا کنید، برای ارتباط نیز تنها کافیست تماس بگیرید چه به صورت تلفنی و چه به صورت تصویری، بعد از انتخاب نیز می توانید محصول مورد نظرتان را با بهترین قیمت از سایت امیردوخت سفارش بدهید تا کالای مورد نظر صحیح و سالم با بسته بندی ویژه برایتان ارسال گردد.

تماس تصویری و تلفنی با امیردوخت

نحوه سفارش از سایت AMIRDOOKHT

شما می توانید چرخ خیاطی های خانگی، صنعتی، تخصصی، اتو، میزمکش، قیچی برش و دیگر ماشین آلات دوخت را در سایت امیردوخت مشاهده کنید که هر یک به طور مفصل بررسی نیز شده اند. در مرحله بعد وقتی تصمیم گرفتید که می خواهید کدام محصول را سفارش دهید باید در سایت ثبت نام نمایید و کالا را به سبدخرید خود اضافه کنید، بعد از آن به درگاه پرداخت انتقال داده می شوید تا بتوانید به راحتی و از راهی کاملا مطمئن پرداخت را انجام دهید. حالا باید منتظر باشید تا سفارشتان در اسرع وقت برایتان ارسال گردد. در ضمن امیردوخت هیچوقت شما را تنها نمی گذارد و حتی بعد از خرید نیز همراه شماست تا اگر درمورد نحوه کار با دستگاه سوالی داشتید به خوبی شما را با آموزشی حرفه ای راهنمایی کنند.

نحوه سفارش از سایت امیردوخت

نتیجه گیری

چرخ خیاطی های صنعتی و خانگی روز به روز در حال پیشرفته تر و بهینه تر شدن هستند تا مصرف کنندگان کم تر از نیروی مکانیکی خود استفاده کنند و اکثر مراحل دوخت به صورت دیجیتالی اجرا شود. یک سِری از هزینه های جانبی هم مثل مصرف نخ، انرژی و … کاهش یابد و خیلی خوبه که اگه قصد خرید چرخ دارید دستگاهی رو بخرید که به روز باشد.

برای اطلاعات بیشتر مقالات ما را دنبال کنید...