آموزش, مقاله

چرخ خیاطی سردوز چیست؟ سردوز چندنخ برای من مناسب است؟

چرخ خیاطی سردوز چیست؟ سردوز چندنخ برای من مناسب است؟

چرخ خیاطی سردوز یکی از انواع چرخ خیاطی های صنعتی و خانگی مهم و کاربردی  به شمار می رود. از سردوز صنعتی بیشتر در کارگاه های دوخت استفاده می شود. همچنین خیلی از خیاط های شخصی دوز نیز به دلیل سرعت و کیفیت زیگزال های صنعتی این قبیل چرخ ها را برای خرید انتخاب می کنند. به طور کلی خیاط ها برای اینکه دوخت تمیز و آراسته ای داشته باشند از سردوز استفاده می کنند. سردوز ها دارای یک تیغ هستند که همزمان با دوخت لبه پارچه را می بُرد و ریش شدن کار جلوگیری به عمل می آورد. چرخ خیاطی صنعتی سردوز چرخی است برای لبه دوزی و پاکدوزی درزهای داخلی لباس استفاده می شود.برای دوخت انواع پارچه ها می توانید از چرخ های سردوز استفاده کنید. مخصوصا در دوخت بعضی بافت ها مثل حریر و ابریشم، که جنس لطیفی دارند و امکان ریش شدن و خرد رفتن پارچه خیلی زیاد است.

 چرخ خیاطی سردوز چیست؟ + معرفی انواع چرخ سردوز

چرخ خیاطی سردوز در دسته بندی های متفاوتی جای می گیرد. اگر بخواهیم سردوزها را از نظر قدرت و سرعت دسته بندی کنیم به دو گروه خانگی و صنعتی تقسیم می شوند. چرخ خیاطی های خانگی دارای سرعت کمتری می باشند و برای شخصی دوزی مناسب اند. کارگاه های دوخت باید حتما از زیگزال صنعتی استفاده کنند چون فقط یک سردوز صنعتی از پس حجم انبوه بر می آید. مزون دوزهایی هم که می خواهند کیفیت دوخت بالاتری داشته باشند بهتر است یک سردوز صنعتی را جهت خرید انتخاب کنند.

دسته بندی سردوز از نظر تعداد نخ: نوع دیگری از گروه بندی به تعداد نخ مربوط می شود. سردوزهای خانگی در انواع دو، سه و چهارنخ وجود دارند.

سردوزهای صنعتی از نظر نوع عملکرد به 4 گروه: سه نخ، چهارنخ، پنج نخ و شش نخ تقسیم بندی می شوند. که در ادامه مطلب با کاربرد هر یک آشنا خواهیم شد.

بررسی کاربرد سردوز سه نخ

سردوزهای سه نخ دارای قیمت مناسب تری می باشند. از زیگزال 3 نخ می توان برای پاکدوزی و لبه دوزی انواع پارچه استفاده کرد. یعنی می توانید لبه هر جنس پارچه ای را از ظریف تا ضخیم آرایش کرده و دوخت زیگزاگ اجرا نمایید. سردوز سه نخ برای درز گرفتن پارچه های ظریف تا متوسط نیز قابل استفاده می باشد. کاربر این امکان را دارد که با تعویض صفحه سردوز سه نخ آن را به ژور دوز نیز تبدیل کند. از ژور برای دوخت لبه روسری و لباس مجلسی استفاده می شود.

چرخ خیاطی سردوز چیست؟ سردوز چندنخ برای من مناسب است؟

چرخ خیاطی سردوز چیست؟ سردوز چندنخ برای من مناسب است؟

از سردوز چهارنخ چه استفاده ای می شود؟!

سردوز چهارنخ یکی از پر فروش ترین نوع سردوز می باشد. تمامی کارگاه های تولید لباس ورزشی، لباس زیر، شلوار اسلش و این قبیل محصولات باید حتما از سردوز چهارنخ استفاده کنند. چرا؟ چون زیگزال صنعتی چهارنخ به طور تخصصی برای دوخت پارچه های تریکو و کشی ساخته شده است. تفاوتش با دوخت سه نخ این است که چهارنخ دارای دو سوزن می باشد و بر روی هفت و هشت یک ردیف دوخت راسته اجرا می گردد. شما این امکان را دارید که زیگزال صنعتی چهارنخ را به ژور دوز تبدیل کنید. تنها باید صفحه و شاخ پایه را تعویض نمایید که ویدئو آموزش تبدیل به ژور در کانال آپارات امیردوخت و پیج اینستاگرام ما وجود دارد و می توانید خیلی راحت این کار را انجام دهید.

چرخ خیاطی سردوز چیست؟ سردوز چندنخ برای من مناسب است؟

چرخ خیاطی سردوز چیست؟ سردوز چندنخ برای من مناسب است؟

چرخ خیاطی سردوز پنج نخ

زیگزال صنعتی پنج نخ برای آن دسته از عزیزانی که قصد تولید کت، شلوار، پیراهن، مانتو، شومیز و در کل دوخت پارچه های خشک و بدون حالت کشسانی را دارند مناسب است. حتما این نکته را در نظر بگیرید که شما نمی توانید پارچه های استرچ و کشی را با 5 نخ بدوزید. اگر فکر می کنید با انواع پارچه سر و کار دارید سردوزهای چهارنخ و شش نخ برای شما مناسب است.

سردوز های پنج نخ به دو گروه معمولی و ضخیم دوز تقسیم می شوند. از سردوز پنج نخ ضخیم دوز برای دوخت پارچه هایی مثل جین و کتان استفاده می شود. لازم به ذکر است بدانید که برند جک به تازگی یک سردوز پنج نخ فوق ضخیم دوز دو پایه مدل C5T را تولید کرده است و شما می توانید در سایت امیردوخت اطلاعات لازم این محصول را به دست آورید.

زیگزال 5 نخ سه قلاب و دو سوزن دارد. نوع اجرای دوخت بدین صورت است که در کنار بافت هفت و هشت دوخت راسته اجرا می کند تا کار از استحکام بالایی برخوردار باشد.

چرخ خیاطی سردوز چیست؟ سردوز چندنخ برای من مناسب است؟

چرخ خیاطی سردوز چیست؟ سردوز چندنخ برای من مناسب است؟

چرخ خیاطی سردوز شش نخ

سردوز صنعتی شش نخ به تازگی وارد بازار شده است. این سردوز سه سوزن و سه قلاب دارد. قابلیت ویژه زیگزال صنعتی شش نخ این است که خیلی راحت به انواع دوخت سه، چهار و پنج نخ نیز تبدیل می شود و شما می توانید برای خیاطی لباس ها و پارچه های مختلف از دوخت متناسب با آن استفاده نمایید. از سردوز های شش نخ پر فروش می توان به E4s جک و b9500 زوجی اشاره نمود.

برند های مختلف تولید کننده سردوز خانگی و صنعتی

شرکت های مختلفی چرخ خیاطی های سردوز را تولید می کنند که هر کدام بسته به کیفیت و نوع برند دارای قیمت و کارکرد های متفاوتی هستند:

برند های سردوز خانگی :

  • ژانومه
  • بیبی لوک
  • کاچیران (نیولایف)
  • پروانه
  • دراگون فلای
  • ساچز
  • سیتیزن

برند های سردوز صنعتی :

  • جک
  • زوجی
  • نان بنگ
  • ژوکی
  • برادر
  • کینگتکس
  • هیکاری
  • کانزا
  • تیپیکال
  • جویتا
  • سان سیر

شما می توانید با تحقیق و بررسی و نسبت به بودجه و سلیقه ای که دارید و همچنین موجودی بازار یکی از این برندها را انتخاب کرده و سردوز مورد نظرتان را تهیه کنید.

نکته ای که نباید فراموش شود این است که سردوزهای صنعتی دارای تکنولوژی متفاوتی نیز هستند و تمام این برندها سردوز را در انواع مختلف ساده، نیمه کامپیوتری و اتومات تولید کرده اند.

زیگزال صنعتی دینام سرخود ساده مثل: E4s جک و B9500-13H زوجی، V4 جویتا تکنولوژی ساده ای دارند و می توانید از پنل این سردوزها سرعت دوخت و موقعیت سوزن را تنظیم کنید. سردوزی مثل C2 جک نیمه اتومات است و نخ قطع کن هوشمند دارد. زیگزال های C4، C5، C6 برند جک، B9500-13-ED2 زوجی و 5214 نانبنگ فول اتومات بوده و پایه بلندکن خودکار و دوخت هوشمند نیز دارند.

سوالات متداول درباره چرخ سردوز صنعتی از امیردوخت

شما عزیزان هنگام مشاوره تلفنی و همچنین پیام و کامنت در اینستاگرام از مشاوران امیردوخت یک سِری سوال پر تکرار را مطرح می کنید که در این بخش از متن وبلاگ به آنها پاسخ می دهیم.

آیا امکان تبدیل سردوز سه نخ به چهار نخ وجود دارد؟!

در جواب این سوال باید گفت که بله امکان تبدیل زیگزال صنعتی سه نخ به چهارنخ وجود دارد. فقط توجه کنید که باید یک سری از قطعات تعویض و اضافه شود و انجام این کار توسط یک تکنسین حرفه ای  انجام می گیرد. شما نمی توانید خودتان این کار را انجام دهید. پس اگر سردوز سه نخ دارید و لازم است به چهارنخ تبدیل شود آن را پیش یک تکنسین با تجربه ببرید.

آیا سردوز چهار و پنج نخ به سه نخ تبدیل می شوند؟!

اگر اپراتور سوزن سمت راست سردوز چهارنخ را نخ نکند و یا آن را باز کند سردوزش دوخت سه نخ پهن اجرا می کند. برای داشتن سه نخ باریک لازم است سوزن سمت چپ را نخ نکند. برای تبدیل پنج نخ به سه نخ علاوه بر انجام مراحلی که گفته شد باید نخ قلابی که مسیرش از پشت چرخ هست نیز نخ نداشته باشد.

امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد. اگر سوال دیگری دارید حتما در بخش نظرات از ما بپرسید تا کارشناسان آن را بررسی کرده و پاسخ دهند.

چرخ خیاطی سردوز چیست؟ سردوز چندنخ برای من مناسب است؟

چرخ خیاطی سردوز چیست؟ سردوز چندنخ برای من مناسب است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *