آموزش

کارگاه تریکو دوزی را چگونه تجهیز کنیم؟!

تجهیزات کارگاه تریکو

کارگاه تریکو دوزی را چگونه راه اندازی و تجهیز کنیم؟! این یکی از سوالاتی است که هر کارآفرین در این حوزه می خواهد بداند. در این مطلب از فروشگاه آنلاین امیردوخت می خواهیم ابتدا به معرفی چرخ تریکو دوزی بپردازیم. سپس به نکات مهم برای راه اندازی کارگاه تریکو دوزی بپردازیم. هم چنین در این مطلب دستگاه های جانبی تریکودوزی را هم معرفی معرفی کردیم. در ادامه همراه ما باشید.

چرخ تریکو دوزی چیست؟ 

پارچه های تریکو به دلیل حالت کشسانی که دارا هستند فقط با یک سِری از چرخ های خیاطی قابل دوخت می باشند. اصلی ترین چرخ خیاطی صنعتی برای دوخت پارچه های تریکو، استرچ و کشی سردوز صنعتی چهارنخ می باشد، سردوزهای چهارنخ قابلیت تبدیل شدن به سه نخ نیز دارند اما برای دوخت پارچه هایی با حالت کشسانی از بافت چهارنخ استفاده می شود، چرخ خیاطی صنعتی بعدی که مربوط به عمل تریکو دوزی می باشد میاندوز است. میاندوزهای صنعتی به طور تخصصی برای دوخت پارچه های تریکو کاربرد دارند. راسته دوز نیز جزء چرخ خیاطی ضروری برای هر کارگاه تولید پوشاک نام برده می شود و اگر شما قصد راه اندازی کارگاه تریکو دوزی را دارید باید یک راسته دوز ظریف دوز( کمپلت ریز) تهیه نمایید و با تعویض سوزن پارچه هایی به حالت کشسانی را بدوزید. سه چرخ خیاطی که بررسی کردیم اصلی ترین تجهیزات برای دوخت تریکو هستند.

برای راه اندازی کارگاه تریکو دوزی باید چه نکاتی را بدانیم؟

اول از همه باید مشخص کنید که قراره چه چیزی بدوزید چون در کارگاه های تریکو دوزی 60 درصد چرخ خیاطی ها با یکدیگر مشترک هستند و 40 درصد باقی مونده با هم دیگه فرق دارند پس باید تعیین کنید که قصد دوختن لباس بچه گانه را دارید یا تیشرت،لباس زیر، لباس ورزشی و …چون بعضی از چرخ های صنعتی در مواردی که نام برده شد پر کاربرد است و در دیگری هیچ استفاده ای نمی شود.

خرید چرخ خیاطی تریکو دوزی از امیردوخت

تمامی چرخ خیاطی های مخصوص تریکو دوزی از بهترین و محبوب ترین برندها در فروشگاه امیردوخت موجود می باشند که این محصولات دارای آپشن ها و تنوع قیمتی بالایی می باشند در نتیجه افرادی که قصد راه اندازی کارگاه تریکو دوزی را دارند باید بودجه خود برای راه اندازی تولیدی را معین کرده سپس برای خرید چرخ خیاطی اقدام نمایند چون در غیر این صورت بین برند ها و مدل های مختلف سردرگم خواهند شد. در جدول زیر چرخ خیاطی های پیشنهادی را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

راسته دوزهای پیشنهادی امیردوخت:

اسم محصولویژگی ها
راسته دوز جک F12سروموتور، بدون صدا، قابلیت تنظیم سرعت دوخت و موقعیت سوزن، چراغ LED، کم مصرف، دارای درگاه USB، تولید سال 2023پ
راسته دوز زوجی A6000Rدینام سرخود، فاقد صدا و لرزش، امکان کنترل سرعت دوخت، تعیین موقعیت سوزن، شروع آهسته، چراغ LED
راسته دوز جک A2Bعلاوه بر آپشن های راسته دوز F12 مجهز به سیستم نخ قطع کن اتومات نیز می باشد.
راسته دوز جویتا F2D1سروموتور کم مصرف، نخ قطع کن اتومات، تنظیم سرعت دوخت، مشخص کردن جایگاه سوزن، قیمت مناسب
راسته دوز زوجی A8100-D4فول اتومات، موتور پله ای، پایه بلندکن خودکار، سرنخ زن اتومات، بست الیکی، برنامه دوخت، وایپر نخ، سرقائمی زن خودکار، نمادوزی و…
راسته دوز جک A4Fتمام اتومات، سخنگو به زبان فارسی، سرقائمی زن هوشمند، نخ قطع کن و پایه بلندکن خودکار، قابلیت نمادوزی، نگهدارنده نخ و…
جدول معرفی راسته دوزهای مناسب برای راه اندازی کارگاه تریکو دوزی

سردوزهای پیشنهادی امیردوخت:

اسم محصولویژگی ها
سردوز جک e4sسروموتور، فاقد صدا و لرزش، موقعیت پنل روی بدنه، تنظیم سرعت دوخت و جایگاه سوزن
سردوز زوجی B9500E13-Hدینام سرخود، موتور سوپرجت، کارپیشبر چهاردنده ای، کنترل سرعت دوخت، تعیین پوزیشن سوزن، شروع آهسته
سردوز جک C2سروموتور کم مصرف، عملکرد بدون صدا، نخ قطع کن هوشمند، امکان تغییر سرعت دوخت
سردوز نانبنگ 7sدینام سرخود، کم و زیاد کردن سرعت، تعیین موقعیت سوزن، فاقد لرزش و صدا، 24 ماه گارانتی
سردوز جک C6+فول کامپیوتری، هماهنگی خودکار کارپیشبر، پایه بلندکن اتومات، سر نخ زن خودکار
جدول سردوز های مناسب برای راه اندازی کارگاه تریکو دوزی

مشخصات چرخ خیاطی تریکو دوزی

راسته دوزی که در کارگاه های تریکو دوزی مورد استفاده قرار می گیرد راسته دوز صنعتی ظریف دوز مانند F12 و A4F برند جک هست. تنها کاری که باید انجام شود این است که از سوزن شماره 11 و پایه پلاستیکی استفاده گردد تا دوخت یکدست و استانداردی اجرا شود. چرخ خیاطی بعدی زیگزال چهارنخ است که دوخت به وسیله دوقلاب و دوسوزن اجرا می شود.

دو قلاب و یکی از سوزن ها بافت زیگزاگ را اجرا می کنند و سوزن دیگر بر روی کوک های هفت و هشت یک ردیف دوخت راسته می دوزد تا کار از استحکام خوبی برخوردار باشد سردوزهایی مثل e4s برند جک و 9500 برند زوجی برای دوخت تریکو در کارگاه بسیار مناسب می باشند، شما به هیچ عنوان نمی توانید برای دوخت منسوجات کشی از سردوز پنج نخ استفاده کنید چون کوک های زیگزال پنج نخ قابلیت کشسانی ندارند و بعد از اجرا روی پارچه پاره می شوند.

همچنین می توان برای دوخت کش بر روی سردوز چهارنخ صنعتی دستگاه کش دوز مانند کش دوز برند دایماکو را نصب کرد و انواع کش ها را بر روی البسه دوخت. از میاندوز صنعتی نیز برای دوخت نوار، دمپای تیشرت، شلوار اسلش و لباس زیر استفاده می شود که می توان نسبت به نوع کار به صورت دو سوزن یا سه سوزن ازش استفاده نمود.

نکات مهم در تهیه چرخ مخصوص تریکو دوزی

یک نکته اساسی که باید هنگام خرید چرخ مخصوص تریکو دوزی و یا هر چرخ خیاطی دیگری باید بهش توجه کنید این است که ابتدا حجم تولید را در نظر بگیرید سپس برای تهیه محصولات اقدام کنید وگرنه دچار زیان خواهید شد، در کارگاه تریکو دوزی بیشتر از هر چرخ خیاطی دیگری به سردوز نیاز دارید بنابراین تعداد سردوزهایی که می خرید بیشتر از تعداد میاندوز خواهد بود اما در کل حتما قبل از تهیه از فردی که قبلا تولیدی تریکو دوزی داشته است راهنمایی بگیرید اگر هم چنین شخصی را نمی شناسید می توانید از مشاوره رایگان و تخصصی مجموعه امیردوخت استفاده کنید تا خریدی به صرفه و درست داشته باشید.

بررسی چرخ خیاطی های مشترک در تمام تولیدی های تریکو دوزی

  1. چرخ خیاطی صنعتی سردوز:که اکثرا از سردوز های چهارنخ و پنج نخ استفاده می کنند تا بتوانند دوختی زیگزاگ را بر لبه ی پارچه برای جلوگیری از شکافته شدن اجرا کنند،سردوز ها توسط تیغی که دارا هستند به طور همزمان با هدف آرایش لباس لبه اضافی پارچه را نیز صاف و دقیق می بُرند تا ظاهر زیبای پارچه حفظ شود.
  2. راسته دوز:راسته دوز ها چرخ هایی حیاتی برای هر کارگاهی هستند که در بعضی تولیدی ها کاربرد زیادی دارند اما در بعضی دیگر کم تر استفاده می شوند.
  3. ماشین دوخت صنعتی میاندوز:میاندوز ها در 99درصد تولیدی هایی که با پارچه تریکو سر و کار دارند ضروری و کاربردی می باشند،این چرخ ها با ایجاد دو دوخت موازی روی پارچه و کوک هایی هفت و هشتی زیر پارچه دوخت لباس را بسیار محکم و مقاوم می کنند،گاها با نصب فولدر بر روی این چرخ ها از شون به عنوان نوار دوزی هک استفاده می کنند.

پارچه ها را با کدوم قیچی برش دهیم؟؟

در کارگاه تریکو دوزی اگر تیراژ متوسطی دارید یا پارچه های حساس را می دوزید قیچی های عمود 5 و 8 اینچ انتخاب خوبی برای خرید هستند اما اگر تیراژ بالایی دارید بهتر است قیچی های عمودی که سایز تیغه شون 10 یا 12 اینچ هست رو بخرید و حتما هم می دونید که هر اینچ معادل 2.5 سانتی متر است،اگر می خواهید اطلاعات بیشتری از قیچی ها داشته باشید می تونید به سایت امیردوخت سر بزنید و انواع قیچی ها را ببینید.

آیا خرید قیچی قد زن واجب است؟

خیر:شما می توانید قیچی قد زن را به عنوان وسیله کمکی برای پهن کردن پارچه به صورت دلخواه تهیه کنید،اگر قیچی قد زن بخرید می توانید پارچه ها را در سایز های مشخص ببرید و برای الگو کشی آماده کنید داشتن این دستگاه به سرعت عمل سرعت زیادی می بخشد.

شناخت دستگاه مخصوص تولیدی لباس نوزاد

  • بعضی از کارگاه های تریکو دوزی که لباس نوزاد طراحی و تولید می کنند به دستگاه پرچ احتیاج دارند که این دستگاه ها به صورت دستی و برقی در بازار موجودند و پرچ های برقی در کارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند چون دستگاه پرس دستی جوابگوی حجم بالا نیست همچنین نمونه های برقی سرعت فوق العاده بالایی دارند که بعضی از آنها مثل دستگاه پرس دکمه کانماک مجهز به اشعه لیزر می باشد که جای دقیق دکمه یا انواع پرچ ها رو روی پارچه مشخص می کند تا عملیات با دقت تمام انجام گیرد،اما کارگاه های تولید تیشرت و لباس ورزشی به دستگاه پرچ نیازی ندارند مگر اینکه طراحی خاصی داشته باشند.
  • کارگاه هایی که لباس نوزادی تولید می کنند به چرخ خیاطی ژور دوزی احتیاج دارند تا کناره لباس ها را با نخ کاموا برای زیبایی هرچه تمام تر بدوزند،شکل ظاهری این دوخت مثل میاندوز است اما استفاده از نخ کاموا این نوع دوخت را خاص کرده است.

چرخ خیاطی مادگی دوز و جادکمه چرخی ضروری برای تولید تیشرت

تیشرت های موجود در بازار مخصوصا نوع مردانه شان،پایین یقه چندتا دکمه دارند که برای دوخت سریع و با دقت این دکمه ها به دستگاه مادگی برای دوخت جادکمه های مختلف و به دستگاه دکمه زن برای دوخت دکمه ها روی لباس نیاز است.

معرفی چرخ مخصوص برای دوخت لباس ورزشی

اگر دقت کرده باشید کنار تیشرت و شلوار های ورزشی نوارهایی به صورت یک خط،دو خط و سه خط وجود دارد جالب است که بدانید این نوار ها را با چرخ خیاطی های صنعتی مخصوص به اسم 12 سوزنه یا 13 سوزنه می دوزند تا دوختی محکم و بسیار زیبا روی البسه ظاهر شود البته گاهی از این نوع چرخ ها برای دوخت قاپک جلوی تیشرت های معمولی هم استفاده می شود اما واجب نیست چون می توان همین کار را با راسته دوز هم انجام داد ولی ماشین دوخت 12 سوزنه یا 13 سوزنه برای تولیدی های لباس ورزشی ضروری است.

ماشین دوخت های لازم برای تجهیز کارگاه لباس زیر

یک تولیدی لباس زیر به یک سری چرخ های صنعتی نیاز دارد که این چرخ های اصلی شامل مواردی مانند:میاندوز ، سردوز و کش دوز هست،اگر تیراژ کار بالا باشد کارآفرین های گرامی باید چرخ مخصوص نوار دوزی هم تهیه کنند البته می شود نوار ها را با نصب فولدر بر روی میاندوز هم دوخت(نحوه نصب فولدر در مجله و پیج اینستاگرام امیردوخت وجود دارد) اما در اصل چرخ نوار دوز یک ماشین دوخت جدا و تخصصی است که حسابی کیفیت و سرعت کار را تغییر می دهد.

دستگاه های جانبی در کارگاه تریکو دوزی:

یک سری دستگاه ها وجود دارند که حضورشون در کارگاه ها ضروری نیست اما اگر باشند کیفیت کار تغییر می کند یکی از دستگاه های جانبی برای تولیدی ها دستگاه پرس چاپ می باشد که به وسیله اش طرح روی تیشرت و…را می زنند.

نتیجه گیری:

اگر می خواهید خرید خوب و موفق آمیزی در طی فرایند تجهیز کارگاه داشته باشید حتما در وهله اول بودجه تون رو مشخص کنید تا بین محصولات سردرگم نشید و انتخاباتون یه کم محدود بشن،در مرحله بعد تیراژ کارتون رو مشخص کنید تا چرخ ها را به تعداد دقیق تهیه کنید و متضرر نشید،فروشگاه امیردوخت به تمامی ماشین آلات در زمینه صنعت نساجی و دوخت مجهز می باشد،شما می توانید از تجربه کارشناسان مجموعه استفاده کنید و کارگاه خود را با بهترین دستگاه ها مجهز کنید.

4 نظر در “کارگاه تریکو دوزی را چگونه تجهیز کنیم؟!

  1. منصور حجازی گفت:

    با درود و عرض ادب بسیار، بنده بعنوان یک کارمند در شرکت هواپیمایی مشغول به کارهستن با سابقه ۲۵ساله، از قدیم با رشته خیاطی آشنا شدم و بعنوان یک دوزنده شلوار مردانه مشغول به کار، از آنجا که علاقه زیادی به کار تولید دارم تصمیمی مبنی بر راه اندازی یک کارگاه تولیدی تریکو دوزی هر چند کوچک دارم که با سرمایه تقریبی 500 میلیون نقد و یک خانه ویلایی 200متری خالی از سکنه ،حال مرا در این راه راهنمایی کنید. با این مقدار سرمایه نقدی چه تولیدی بهتر است که هم بازار خرید خوبی داشته باشد هم بازار فروش، چه نوع و جنس چرخ و لوازمات بهتر است، در طراحی آیا به طراح ماهر نیازمندم، چه جنس از پارچه هایی برای این کار خوب و ورقوب هستند، دوست دارم برند سازی کنم آیا از ابتدا چنین اقدامی کنم و خیلی از سوالاتی که شما بهتر از من واقف هستید و میتوانید راهنمایی کنید، باید بگویم بنده در شهر شیراز و شهروند شیرازی هستم. قبلاً از زحمات و راهنمایی و همکاری شما عزیز سپاسگزارم. همیشه پیروز و سربلند باشید. ارادتمند شما ( منصور حجازی)

    1. زهرا امینی گفت:

      جناب حجازی امیدواریم در تمام مراحل زندگیتون شاد و موفق باشید، لطفا با ما تماس بگیرید 09019112828

  2. زیبا دادگستر گفت:

    سلام و درود
    من میخوام یک کارگاه دوخت لباس زیر د. راه اندازی کنم لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. زهرا امینی گفت:

      سلام دوست عزیز شما میتونید برای مشاوره با این شماره تماس بگیرید09123111262

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *