معرفی و مقایسه

تفاوت چرخ خیاطی های دینام سرخود و دینام بزرگ

تفاوت چرخ خیاطی های دینام سرخود و دینام بزرگ

تفاوت چرخ خیاطی های دینام سرخود و دینام بزرگ چیست؟! اگر تفاوت چرخ خیاطی دینام سرخود(سروموتور) و دینام بزرگ را نمی دانید این مطلب را تا انتها بخوانید تا معایب و مزایای دینام سرخود و دینام بزرگ آشنا شوید. ممکن است خیاط های جدید چرخ خیاطی های دارای دینام بزرگ را نشناسند و اصلا هیچ وقت با این چرخ ها کار نکرده باشند اما اگر یک خیاط با تجربه و قدیمی هستید و سابقه دوخت و دوز با چرخ های صنعتی را دارید به طور کامل با چرخ خیاطی های کلاچ موتور آشنا هستید و ممکن است مزایای سروموتور بودن را ندانید. در این مقاله تیم تولید محتوای امیردوخت به طور کامل شما را با انواع چرخ خیاطی صنعتی از نظر نوع دینام آشنا می کند.

دینام چرخ خیاطی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از اجزای مهم چرخ خیاطی دینام است که وظیفه ی به حرکت در آوردن موتور را دارد. بنابراین نوع دینام و کیفیتش بر روی چرخ خیاطی تاثیر مستقسم دارد و در عملکرد موثر می باشد. دینام ها در دو مدل سرخود و بزرگ بر روی چرخ خیاطی ها قرار دارند که در ادامه با ویژگی های هر یک آشنا می شویم. این نکته را نیز بدانید که نوع دینام می تواند آپشن هایی را به چرخ خیاطی بی افزاید و یا بکاهد.

البته در حال حاضر اکثر شرکت های تولید کننده دیگر چرخ خیاطی کلاچ موتور یا همان دینام بزرگ نمی سازند و ماشین دوخت های سروموتور که دارای کلی مزایا هستند و مشکلات دینام بزرگ ها را ندارند جایگزین این قبیل محصولات شده اند. به طور مثال شرکت جک و زوجی دیگر هیچ راسته دوز، سردوز، میاندوز و دوپایه دینام بزرگی تولید نمی کنند اما شرکت تیپیکال هنوز هم برخی از دوپایه های خود را به صورت دینام بزرگ به بازار ارائه می دهد. در ادامه به شما می گوییم که چرا خرید چرخ خیاطی سروموتور خیلی بهتر و مقرون به صرفه تر از کلاچ موتور است.

تفاوت چرخ خیاطی های دینام سرخود و دینام بزرگ

تفاوت چرخ خیاطی های دینام سرخود و دینام بزرگ

تفاوت چرخ خیاطی های دینام سرخود و دینام بزرگ

  •  مصرف برق: دینام بزرگ ها یک سره در حال حرکت هستند و برق زیادی مصرف می کنند. شما اگر چرخ خیاطی کلاچ موتور داشته باشید باید در هر دوره مبلغ زیادی را جهت قبض برق پرداخت کنید. اما ماشین دوخت های دینام سرخود 71 درصد مصرف برق کم تری دارند و بسیار مقرون به صرفه می باشند.
  • از جهت صدا و لرزش: دینام بزرگ ها صدا و لرزش زیادی دارند و به هیچ عنوان در منزل مسکونی از جمله آپارتمان قابل استفاده نمی باشند اما برعکس چرخ خیاطی های سروموتور بدون صدا و لرزش کار می کنند در نتیجه می توانید در هر مکانی ازشان استفاده نمایید و با تمرکز بالا به خیاطی بپردازید.
  • از جهت امکان اضافه کردن گزینه های بیشتر روی چرخ خیاطی: با دینام بزرگ هیچ کنترلی روی چرخ نداریم چون سرعت به وسیله تسمه  انتقال پیدا می کند. ولی در دینام سرخود چون می توانیم هر نوع کنترلی روی دینام داشته باشیم  امکان استفاده کردن از گزینه هایی مثل تنظیم موقعیت سوزن و کنترل سرعت را خواهیم داشت. درواقع چرخ های سروموتور همگی دارای پنل دیجیتالی هستند و ابتدایی ترینشان قابلیت کنترل سرعت دوخت و تعیین جایگاه سوزن را دارد. بنابراین می توانید خیلی راحت سرعت دوخت را نسبت به جنس پارچه تنظیم کنید و خطایی در اجرا نداشته باشید.
  • از جهت قیمت: چرخ خیاطی های با دینام سرخود یا سرو موتور با توجه به مزایایی که دارا هستند از قیمت بالاتری نسبت به چرخ خیاطی های با دینام بزرگ برخوردارند. البته این نکته را در نظر بگیرید که از مصرف برق کم تری برخوردار هستند.
  • از جهت قدرت: برخی از خیاطان فکر می کنند چون چرخ های دارای موتور کلاچ دار تسمه دارند و همچنین یک دینام بزرگ زیز میزشان قرار گرفته قدرت بیشتری دارند. اما واقعیت چیز دیگریست. ماشین دوخت های سروموتور هنگام دوخت از قدرت بهتر و بهینه شده تری برخوردار هستند.
تفاوت چرخ خیاطی های دینام سرخود و دینام بزرگ

تفاوت چرخ خیاطی های دینام سرخود و دینام بزرگ

 

بررسی تفاوت قیمت چرخ خیاطی دینام سرخود با دینام بزرگ

چرخ خیاطی های دینام سرخود تقریبا 5 تا 10 درصد گران تر از دینام بزرگ ها هستند، ولی به دلیل جلوگیری از هدر رفت مصرف برق و مزیت های فراوانی که دینام سرخودها دارند کاملا مقرون به صرفه تر می باشند. در حال حاضر 99 درصد مشتریان چرخ خیاطی های سروموتور را برای خرید انتخاب می کنند و افراد کمی سراغ چرخ های دینام بزرگ می روند.

در دینام سرخود یا سرو موتور احتمال سوختن دینام زیر 2 درصد است، چون یک برد الکترونیکی وجود دارد که از نوسانات برق و ایجاد فشار اضافه به موتور جلوگیری می کند.

تنها عیب چرخ های سرووموتور این است که به دلیل نوسانات برق در ایران، احتمال سوختن خازن و برد دینام وجود دارد که برای این قضیه نیز راهکار وجود داره که در ادامه بهش می پردازیم.

بررسی انواع دینام چرخ خیاطی و مقایسه با یکدیگر

همانطور که در بالا گفته شد چرخ خیاطی ها به دو شکل دینام دارند. یا سروموتور هستند یا بزرگ:

  • چرخ خیاطی دینام بزرگ: دینام بزرگ که به دینام کلاچ دار هم معروف است توسط یک دیسک و صفحه حرکت را به تسمه انتقال می دهد و باعث گردش توپی و حرکت چرخ می گردد. یعنی دینام زیر میز چرخ نصب می شود و قابل رویت است.
  • چرخ خیاطی دینام سرخود ( سرو موتور ): دینام چرخ خیاطی های سوموتور بهینه شده می باشد و در شفت اصلی دستگاه قرار دارند. این نوع دینام قدرت و نیرو را بدون واسطه و به طور مستقیم به چرخ انتقال می دهد.

چجوری از سوختن برد دینام جلوگیری کنیم؟

  1. در خط تولید، دستگاه های پر مصرف مثل اتو و میزمکش قرار ندهید. اگر امکانش هست در کارگاه قسمت اتوکاری و چرخکاری جدا باشند.
  2. در مسیر ماشین های دوخت، دستگاه ترانس قرار بدهید تا نوسانات برق کنترل شود. بدین صورت می توانید از سوختن احتمالی خازن دستگاه جلوگیری نمایید. البته اگر این اتفاق افتاد هم نگران دنباشید مشکل به راحتی حل می شود.

در ضمن اگر از برندهای معتبری مثل جک، زوجی، نانبنگ، سان سیر، ژوکی، برادر و… خرید نمایید و در مدت زمان گارانتی دینام چرختان دچار مشکل شود، دینام به طور رایگان تعویض خواهد شد.

ایراد هایی که چرخ خیاطی های صنعتی با دینام سرخود داشتند و حالا برطرف شده است!

  • قبلا چرخ خیاطی های دارای سرو موتور توانایی دوخت سه لایه پارچه یا بیشتر (فوق ضخیم) را نداشتند:

با توجه به اینکه شرکت ها روز به روز در حال بالا بردن توان مصرفی (قدرت) ماشین های دوخت هستند همه ی برند های مشهور مثل جک، زوجی، نان بنگ، ژوکی، جویتا، تیپیکال و…  محصولات دینام سرخود تولید می کنند که توانایی دوخت محصولاتی مثل روکش مبل و چرم را نیز دارند.

  • در گذشته بعضی تعمیرکارها دانش کافی برای تعمیر چرخ خیاطی را نداشتند:

به مرور زمان وقتی از چرخ خیاطی های سرو موتور استقبال شد، تعمیرکار ها به اهمیت این قبیل محصولات پی بردند و  مهارت کافی برای تعمیر سروموتور را به دست آوردند.

این روز ها در صورت نیاز به تعمیر، با مراجعه به نمایندگی های معتبر، می توانید از آموزش ها و خدمات لازم برای تعمیر به صورت تلفنی و حضوری استفاده کنید.

نکته مهم: اگر چرخ خیاطی دینام بزرگ دارید می توانید با نصب دینام مگنتی از صدای دستگاه و مصرف انرژی آن بکاهید. همچنین قابلیت تنظیم سرعت دوخت نیز به چرخ اضافه می شود.

در زمان خرید چرخ خیاطی حتما به نوع دینام به کاربرده شده در چرخ توجه کنید و متناسب با نیازتان خرید نمایید. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد. لطفا در قسمت دیدگاه برای ما بنویسید که انتخاب شما چرخ خیاطی صنعتی دینام بزرگ است یا دینام سرخود؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *