آموزش, معرفی و مقایسه

مقایسه انواع راسته دوز های صنعتی

یکی از متداول ترین سوالاتی که مشتریان امیردوخت از ما می پرسن اینه که: چه راسته دوزی بخرم؟! راسته دوزها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ راسته دوز کدام برند از بقیه بهتر است؟ ما به عنوان برزگترین مرجع تخصصی ماشین آلات دوخت و برش با توجه به تجربه 30 ساله خود این مقاله درا برای شما آماده کردیم تا به جواب سوالاتون برسید. راسته دوزهای صنعتی پرکاربردترین و ضروری ترین چرخ خیاطی های صنعتی هستند که به طور تخصصی روی پارچه دوخت ساده و مستقیم می دوزند. امروزه راسته دوزها با تکنولوژی های مختلف در صنعت دوخت حضور دارند. به همین دلیل شما عزیزان هنگام خرید چرخ خیاطی راسته دوز صنعتی دچار سردرگمی می شوید. بنابراین اگر قصد خرید راسته دوز صنعتی را دارید بهتر است در وهله اول انواع راسته دوز صنعتی را بشناسید تا بتوانید متناسب با نیاز خود خریدی معقولانه داشته باشید پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

انواع راسته دوزهای صنعتی از نظر نوع دینام

چرخ خیاطی های کاربردی راسته دوز از چند جهت دسته بندی می شوند که همین امر بر روی قیمتشان تاثیر مستقیم دارد و هرکدام یک سری آپشن را کم و زیاد دارند، اولین نوع گروه بندی مربوط به دینام می باشد. به طور کلی چرخ خیاطی های صنعتی یا دینام بزرگ هستند یا دینام سرخود یا به عبارتی سروموتور. البته شرکت ها دیگه راسته دوز دینام بزرگ تولید نمی کنند و اونایی که تو بازار می بینید از قبل تولید شدند. ماشین دوخت های جدید همه دارای دینام سرخود هستند که به چرخ مزایای بسیار خوبی داده اند:

  1. دوخت و دوزی که با چرخ خیاطی های سروموتور انجام می گیرد کاملا بی صداست.
  2. تسلط اپراتور روی کارش به دلیل بی لرزش بودن ماشین دوخت بیشتر هست.
  3. دینام سرخود نسبت به دینام بزرگ 71درصد مصرف برق رو کاهش می دهد.

راسته دوزهای سروموتو نسبت به تکنولوژی به کار رفته آپشن های متفاوتی دارند در واقع نقطه شروع خلق چرخ خیاطی های اتومات و حرفه ای از تکنولوژی سروموتور بودن نشات می گیره.

راسته دوز ها از لحاظ تکنولوژی به چند دسته تقسیم می شوند؟

چرخ خیاطی های تخصصی برای راسته دوزی، از لحاظ تکنولوژی به کار رفته در سیستم به ماشین دوخت های:

  • ساده
  • نیمه کامپیوتری
  • کامپیوتری
  • تمام کامپیوتری

تقسیم می شوند که هرسه بسته به نوع برند، کیفیت خوبی در اجرای دوخت دارند اما هرچه تکنولوژی پیشرفته تر باشد شرایط استفاده و امکاناتی که هر دستگاه به کاربر می دهد متفاوت تر و قطعا بهتر هست.

بررسی چرخ خیاطی راسته دوز دینام سرخود ساده

چرخ های فوق از نظر تکنولوژی بسیار ساده هستند و اگه از برندهای خوبی مثل نان بنگ،جک،زوجی،جویتا و… باشند قابلیت اجرای دوخت خوب و قابل قبولی رو دارند و دوزنده می تواند به وسیله ی پنل ساده ای که چرخ داراست سرعت کوک هایش را تنظیم کند تا برای دوخت پارچه های نازکی مثل حریر سرعت دوخت را پایین بیاورد که پارچه جمع نگردد، همچنین این آپشن به درد افرادی می خورد که تازه وارد حرفه خیاطی شدند و می توانند با پایین آوردن سرعت دوخت ضریب خطایشان را کاهش دهند.

تنظیم موقعیت سوزن ویژگی دیگر ماشین دوخت های ساده است که با استفاده ازش می توانید مشخص کنید سوزن در انتهای کار بالا قرار بگیرد یا پایین که با این کار از هدر رفت وقت و انرژی اضافه جلو گیریمی گردد در ضمن همه این چرخ ها برای دید بهتر اپراتور چراغ LEDهم دارا هستند.

آیا همه چرخ خیاطی های ساده Lockstitch مثل یکدیگر هستند؟!

به طور کلی راسته دوز های ساده یک کار را انجام می دهند و در همه آن ها عملیات سرقائمی، پایه بلندکن و نخ قطع کن به طور مکانیکی توسط دوزنده انجام می گیرد اما با توجه به فضای رقابتی موجود بین برندها، هر کمپانی یک سری ویژگی های بُلدتری نسبت به بقیه دارد مانند زوجی که تو طراحی محصولاتش بی همتاس یا نان بنگ که در مدل D4 برنامه دوخت رو به چرخ اضافه کرده و اپراتور مشخص می کندکه مثلا برای دوخت جیب پیراهن به 12 کوک نیاز دارد و اگر پایش را از پدال بر ندارد هم چرخ بیشتر از 12 کوک اجرا نمی کند پس درصد خطای دوخت به حد چشم گیری پایین می آید.

در کارگاه های دوخت می توان از این آپشن جهت سرعت بیشتر در سِری دوزی استفاده نمود. همینطور بعضی از راسته دوزهای ساده قابلیت شروع آهسته رو دارند پس به این نتیجه می رسیم که ماشین دوخت های ساده ی برندهای مختلف برای ایجاد فضای رقابتی از نظر کیفیت و یکسری آپشن های اضافی با هم دیگه فرق می کنند.

نخ قطع کن خودکار در ماشین دوخت راسته دوز نیمه کامپیوتری

وجود سرنخ زن خودکار در چرخ خیاطی اهمیت ویژه ای دارد چون هم نخ را در کوتاه ترین حالت ممکن می بُرد هم کارگاه را از داشتن نیروی وسط کار جهت آرایش پارچه و بُریدن نخ های اضافه بی نیاز می کند، وجود سیستم نخ قطع کن اتومات یک راسته دوز را از حالت ساده به نیمه اتومات تبدیل می کند، در حال حاضر اکثر خیاطان تمایل دارند با چرخ خیاطی ای کار کنند که سرنخ زن خودکار داشته باشد این نکته مهم را بدانید که این آپشن علاوه بر افزایش سرعت کار و راحتی، حدود 40درصد مصرف نخ را نیز کاهش می دهند.

جهت استفاده از این ویژگی باید از طریق پنل دکمه ای که عکس قیچی دارد را بزنید تا سیستم فعال شود سپس با فشار دادن پاشنه پا روی پدال نخ قطع می گردد. پر فروش ترین راسته دوزهای نیمه کامپیوتری برند جک مدل A2 و چرخ خیاطی صنعتی راسته دوز زوجی A6000D هستند.

عملکرد حرفه ای را باچرخ خیاطی های کامپیوتری تجربه خواهید کرد

راسته دوزهای تمام کامپیوتری کار دوزنده را به شدت آسان تر کردند چون اکثر اعمال به صورت اتومات انجام می گیرد و اپراتور تنها برای دوخت پایش را روی پدال می گذارد و در صورت نیاز از طریق اهرم دوخت معکوش سرقائمی می زند و مابقی کارهای یعنی قطع نخ انتهای کار و بالا آمدن پایه به صورت اتومات صورت می گیرد درواقع وجود زانویی در راسته دوزهای کامپیوتری بی فایده است و کاربردی ندارد. از ویژگی های دیگر یک راسته دوز کامپیوتری می توان به: امکان تعیین برنامه دوخت، وایپر نخ، بست الیکی، شروع آهسته و کوک گره ای نیز اشاره کرد.

یک سِری از راسته دوزها نیز به صورت فول اتومات ساخته شده اند این چرخ خیاطی ها اهرم سرقائمی و درجه ساعتی ندارند چون اجرای دوخت معکوس به صورت هوشمند از طریق پنل به طور دقیق تر و بدون صدا انجام می گیرد همچنین تنظیم کردن و تعیین طول کوک نیز از طریق پنل دیجیتالی صورت می گیرد، این قبیل راسته دوزها امکان اجرای دوخت راسته در 9 مدل مختلف نیز دارند به عبارتی نمادوزی هم می کنند، چرخ خیاطی های A4F، A4B، A5EWN، D7 و A8100 فول اتومات هستند.

و باز هم نوآوری دیگر از برند محبوب جک، شرکت jack به تازگی راسته دوزهایی تولید کرده که دارای آپشنی فوق العاده کاربردی هستند. راسته دوزهای A7، A7+و A8 جک دارای کارپیشبر برقی هستند. این کارپیشبر برقی باعث شده که شما فقط با انتخاب یک گزینه از روی پنل باعث تنظیم حرکات کارپیشیر نسبت به جنس پارچه های مختلف شوید. درواقع با این ویژگی هیچ نیازی به تنظیمات دستی و مکانیکی نیست اپراتور می تواند به وسیله ویژگی انطباق خودکار کارپیشبر انواع پارچه ظریف، معمولی، کشی و ضخیم را بدوزد.

راسته دوز ظریف دوز بهتره یا ضخیم دوز؟

ماشین دوخت های صنعتی راسته دوز از لحاظ نوع اجرای دوخت به دو سِری ضخیم دوز و ظریف دوز تقسیم می شوند که بحث بین بهتر یا بدتر بودنشان نیست و هرکس باید متناسب با پارچه هایی که می دوزد راسته دوز مناسب را انتخاب کند، ظریف دوز ها پارچه های ظریف تا نسبتا ضخیم مثل:حریر،کرپ،تریکو و… رابه خوبی می دوزند و ضخیم دوزها پارچه هایی از جنس کتان،جین،چرم،برزنت را به بهترین شکل دوخت می زنند. فقط به این نکته دقت کنید که یک راسته دوز ظریف دوز می تواند گاهی اوقات پارچه هایی مثل جین یا چرم را بدوزد اما راسته ضخیم دوز بر روی پارچه های معمولی دوخت استانداردی اجرا نمی کند.

خود راسته دوزهای ضخیم دوز به دو دسته کمپلت ریز و کمپلت درشت تقسیم می شوند که کمپلت درشت ها دارای گام دوخت بیشتری هستند و قابلیت دوخت با نخ های ضخیم تر را نیز دارند. از طرفی دیگر از نظر تعداد پایه نیز دو جور راسته دوز داریم:تک پایه و دو پایه. از راسته دوزهای دوپایه برای دوخت منسوجات چرم و پارچه های خیلی ضخیم مثل برزنت استفاده می شود. درواقع تولیدی های مبلمان، کیف، کفش، صندلی ماشین و… از راسته دوز دوپایه استفاده می کنند.

راهنمایی امیردوخت برای انتخاب بهترین راسته دوز!!

همه راسته دوز های برندهای معتبر و محبوب بازار خوب هستند و افراد باید متناسب با بودجه و پارچه ای که می خواهند بدوزند بهترین گزینه را انتخاب کنند اول از همه می ریم سراغ ماشین دوخت های ساده که برای خیاطان شخصی دوز مناسب می باشد چون تیراژشان نسبت به کارگاه ها پایین تر هست و اگر چرخ اتومات هم نباشدتغییر به خصوصی در روند و سرعت کار ایجاد نمی شود اما چه بهتر که اگه قصد خرید راسته دوز ساده را دارید نوع سروموتور رو انتخاب کنید که در طولانی مدت از نظر مصرف انرژی بسیار مقرون به صرفه ترهست و حتی در آپارتمان نیز قابل استفاده هستند.

و اما کسانی که به فکر تجهیز کردن تولیدی یا کارگاه خود هستند چرخ خیاطی های نیمه کامپیوتری و چه بسا بهتر که ماشین دوخت های تمام کامپیوتری را برای خرید انتخاب کنند که علاوه بر دوخت فوق مطلوب سرعت دوخت و دوزشون هم بالا بره و همینطور داشتن نیروی کار به حداقل برسه پس با داشتن این چرخ ها در وقت و هزینه صرفه جویی می شود و از همه مهم تر این که حتما یک برند مطرح که در ایران شرکت دارد را جهت خرید انتخاب کنید و از فروشگاهی مطمئن خرید خود را انجام دهید.

امیدوارم این مطلب برای خرید راسته دوز مورد نظر به شما کمک کند و مفید باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را برای تیم تولید محتوای امیردوخت کامنت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *