معرفی و مقایسه, مقاله

برای اتو کشی دیگ بخار بهتره یا اتو مخزن دار ؟

اتو مخزن دار یا دیگ بخار

برای تجهیز کارگاه اتو مخزن دار بخریم یا دیگ بخار ؟!

دیگ بخار و اتو مخزن دار برای عمل اتوکشی که یکی از مراحل مهم در تولید پوشاک است کاربرد دارند و ممکن است بعضی ها ندانند که باید کدام یک را برای کارگاه خود تهیه کنند چون گزین های زیادی را پیش روی خود د ارند و اگر بخواهیم موارد رو دسته بندی کنیم به دو گوه اصلی اتوهای مخزن دار و دیگ بخار تقسیم می شوند ،  پس قصد داریم در این مطلب به طور مفصل هریک را بررسی کنیم .

تفاوت اتو مخزن دار و دیگ بخار از لحاظ فیزیکی

اتو مخزن دار

دیگ های بخار فضای بیشتری را در کارگاه ها اشغال می کنند. در تولیدی هایی با مساحت کم قابل استفاده نیستند در حالی که اتوهای مخزن دار در هر محیطی بدون هیچ تجهیزات خاصی حتی در منازل نیز قابل استفاده هستند. به طور مثال : برای کارکردن با دیگ های بخار به لوله کشی ورودی آب و گاز شهری نیاز داریم. .

تیراژ کار :

دیگ های بخار به صورتی طراحی شدند که امکان اتصال چندین دسته اتو و استفاده اپراتور های متعدد به صورت همزمان در آن ها وجود دارد. که همین ویژگی سبب بالارفتن سرعت و تیراژ تولید می شود. که این آپشن در اتوهای مخزن دار وجود ندارد و در آن واحد فقط یک اپراتور می تواند ازش بهره ببرد .

مصرف انرژی کدام یک بیشتر است ؟!

اتوهای مخزن دار به وسیله المنت آب را گرم می کنند تا به بخار تبدیل شود و مصرف برق زیادی دارند در مقابل دیگ های بخار  از نیروی گاز و شعله  برای گرم کردن آب استفاده می کنند که مراتب بسیار مقرون به صرفه تر می باشد و همچنین به دلیل استفاده از انرژی پاک موجب عدم آسیب به محیط زیست می شود .

هزینه قبض :

چون دیگ های بخار از گاز cng استفاده می کنند و کاملا روشنه که گاز انرژی ارزان تری نسبت به برق است. بنابراین دیگ های بخار در طول مصرف برای اپراتور به صرفه تر هستند .

هزینه سرویس و نگهداری :

به دلیل وجود قطعات الکترونیکی  بیشتر در اتوهای مخزن دار ، هزینه سرویس و نگهداری اتو بیشتر و گران تر از دیگ بخار است که همین امر در طولانی مدت برای خریداران باعث افزایش هزینه های جانبی می شود .

هزینه خرید اولیه :

در نظر بگیرید که از یک دیگ بخار به طور همزمان 6 اپراتور می توانند بهره ببرند در این صورت هزینه ای که برای خرید یک دیگ بخار که برای مثال 12-15 میلیون است خیلی به صرفه تر از یک اتو مخزن دار است چون اگر بخواهیم همین تعداد اپراتور یعنی 6 نفر در کارگاه با اتوهای مخزن دار مشغول شوند برای خرید اتو ایرانی باید 24 میلیون هزینه کنیم در نتیجه با یک حساب کتاب ساده می توان متوجه شد که برای کارگاه های بزرگ که زیاد از اتو استفاده می کنند دیگ های بخار مقرون به صرفه تر هستند.

در آخر اتو مخزن دار بهتره یا دیگ بخار ؟

اتو مخزن دار

اگر بخواهیم یک نتیجه گیری کلی کنیم که کدوم برای ما مناسب خواهد بود. اتو مخزن دار یا دیگ بخار ؟ باید مواردی رو در نظر داشته باشیم :

  • اگر فضای کافی برای قرارگیری دیگ بخار ندارید به هیچ عنوان اقدام به خرید نکنید.
  • اگر هزینه قبض برق برایتان اهمیت دارد صد در صد دیگ های بخار ارزان تر خواهند بود.
  • اگر تیراژ کار بالایی دارید و هم در حین دوخت و هم در انتهای دوخت به اتو کشی نیاز دارید اتو مخزن دار مناسب کار شما نیست و به نیاز شما پاسخ نمی دهد.

منابع: فروشگاه امیردوخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *