مقاله

دستگاه فیوزینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟

فیوزینگ

دستگاه فیوزینگ در صنعت دوخت چه کاربردی دارد؟!

دستگاه فیوزینگ : قبلا در کارگاه های بزرگ تولید پوشاک برای چسباندن لایی به پارچه مشکلات خاص و زیادی وجود داشت. بعضی افراد از اتوهای دستی برای چسباندن لایی و پارچه استفاده می‌کنند که هم خیلی زمان براند و هم کار کیفیت مطلوبی ندارند. یک سری از افراد هم با هدف افزایش سرعت، برای انجام این کار از اتو پرس صفحه ای استفاده می کردند. به دلیل وجود تعداد بالایی از لایی و چسب باز هم سرعت کار پایین بود. چون باید هر دفعه صبر می کردند که لایی به پارچه بچسبد که بازهم زمان زیادی صرف این عمل میشد.

در ضمن احتمال اینکه کار درست انجام نشود هم وجود داشت. حتی ممکن بود با ظریف و ضخیم شدن پارچه حرارت دستگاه پارچه را بسوزاند. به همین دلیل بعد ها دستگاهی به اسم فیوزینگ تولید شد تا کار تولیدی داران و کارخانه داران راحت شود و با بالاترین کیفیت و سرعت این عمل را انجام دهند.

بررسی نحوه کار دستگاه فیوزینگ در کارگاه های تولید پوشاک

دستگاه فیوزینگ ابزاری تخصصی برای چسباندن لایی است. قطعاتی مانند غلتک و تسمه نقاله دارد که تسمه ها در زیر و رو حرکت می کنند تا موجب حرکت خودکار و عبور لایی از دستگاه گردند. نحوه کار به این صورت است که اپراتور از یک سمت دستگاه، لایی و پارچه را وارد فیوزینگ می کند تا با حرارت و فشار تسمه ها به هم بچسبند و از سمت دیگر فیوزینگ خارج شوند. از آنجایی که فشار و حرارت قابل تنظیم است کاربر اگر 500 تا لایی و پارچه را به هم بچسباند کیفیت اولین لایی با پانصدمین لایی کاملا مشابه است. در نتیجه تولیدی دار به کیفیت ایده آل خود می رسد.

مزایای داشتن دستگاه مخصوص برای چسباندن لایی و پارچه به هم چه می باشد؟!

مزایای فیوزینگ

به طور کلی حُسن دستگاه فیوزینگ این است که سرعت انجام کار بسیار بالا می رود. همچنین همه پارچه ها و لایی ها با یک کیفیت و یکدست به یکدیگر می چسبند. این دستگاه می تواند انواع لایی های متفاوت را مثل لایی مویی ، چسبی ، دو رو و تک رو … را روی پارچه هایی از جنس های مختلف بدون وجود هیچ مشکلی بچسباند.

افزایش کاربرد دستگاه فیوزینگ تنها با نصب یک فولدر

فیوزینگ

دستگاه های فیوزینگ یک کاربرد دیگر هم دارند که در این پاراگراف باهاش آشنا می شویم.

اگر فیوزینگ دارید می توانید بهش فولدر های مختلف را برای مصارف متفاوت نصب کنید مثلا یک سری از افراد برای تولید ماسک و یا تا کردن قسمت هایی از لباس که قبل از دوخت نیاز به تا شدن دارند مانند یقه و مچ پیراهن از این دستگاه بهره می برند .

بررسی تفاوت دستگاه های مخصوص چسباندن لایی به پارچه

دستگاه های فیوزینگ از نظر عملکرد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند اما از نظر سایز عرض تسمه ها با هم دیگر فرق دارند برای مثال: فیوزینگی که عرض تسمه هایش 30 سانتی متر است برای کارگاه هایی مناسب است که فقط روی لباس خرجه کار می چسبانند اما فیوزینگ هایی که عرض تسمه شان 1مترو20سانتی متر باشد برای کارگاه هایی که محصولاتی با عرض زیادی تولید می کنند کاربرد دارند  مثل پرده مناسب و کاربردی است .

حرارت دستگاه چند درجه سانتی گراد است؟!

حرارت دستگاه های فیوزینگ از 70 تا 400 درجه سانتی گراد قابل تنظیم است. همچنین هر کدام از تسمه ها المنت جداگانه دارند. یعنی می توان درجه حرارت هر کدام از تسمه ها را به صورت مجزا کم و زیاد کرد. حتی اپراتور می‌تواند روی پارچه‌های ضخیم حرارت تسمه را زیاد کند.

تا پارچه به خوبی گرم شود و حرارت تسمه رو را کم کند که لایی نسوزد. همچنین اگر پارچه ظریف بود بر عکس عمل کند.

ویژگی های دیگر یک دستگاه فیوزینگ به شرح زیر است:

  1. سرعت تسمه نقاله قابل تنظیم است، به این معنا که کاربر می تواند مشخص کند پارچه و لایی آرام از دستگاه بیرون بیایند یا به سرعت ازش خارج شوند .
  2. علاوه بر میزان حرارت، فشار تسمه ها نیز قابل کنترل است و می توان تنظیم کرد که تسمه بالایی چقدر به تسمه پایینی فشار بیاورد .

کسی که با دستگاه فیوزینگ کار می کند باید یک سری نکات مهم را بداند :

  • لایی را بر عکس نچسباند و درست روی پارچه قرار دهد تا تسمه ها کثیف و خراب نشوند .
  • هیچ نوع جسم خارجی مثل میخ یا سوزن نباید وارد دستگاه گردد. چون بین تسمه ها قرار می گیرد و در نتیجه تسمه ها از بین می روند .
  • هیچ گاه قبل از اینکه دستگاه سرد شود خاموشش نکنید چون اگر تسمه ها داغ باشند به هم می چسبند و خراب می شوند .

بررسی کلید 3 زمانه :

تمامی دستگاه های فیوزینگ در برندهای مختلف یک کلید سه زمانه دارند که در مرحله اول دستگاه روشن می شود و وقتی کار با فیوزینگ تمام شد باید دستگاه را در حالت STANDBY  بذاریم تا کاملا خنک شود و در آخر نوبت آن می رسد که خاموشش کنیم .

جمع بندی مطلب…

با گذشت زمان و پیشرفت در جامعه بشری دستگاه های جدیدی تولید شدند تا هم کار انسان ها را راحت تر کنند هم بر روی کیفیت کار ها تاثیر مثبت بگذارند، این پیشرفت فناوری در صنعت نساجی هم اتفاق افتاد و چرخ ها و دستگاه های متفاوتی برای انجام کار های تخصصی ساخته شدند که هر کدام موجب افزایش راندمان، کیفیت و آسایش در تولیدی ها می شوند، فیوزینگ نیز یکی از همین دستگاه های تخصصی است که به طور حرفه ای کارش را انجام می دهد و خیلی در کارگاه های بزرگ کارآمد و مفید می باشد پس خیلی خوب است که تولیدی داران برای افزایش کیفیت محصولاتشان هزینه بیشتری کنند و کارگاه خود را با انواع دستگاه های تخصصی مورد نیاز تجهیز کنند.

منبع : امیردوخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *