مقاله, آموزش

روغن کاری چرخ خیاطی و 7 نکته مهم که باید بدانید!

روغن کاری چرخ خیاطی های خانگی و صنعتی بر سلامت و کارکرد ماشین دوخت تاثیر مستقیم می گذارد، بنابراین باید بدانید چه زمان روغن را تعویض کنید همچنین لازم است نحوه روغن کاری را نیز بلد باشید. ما یعنی تیم تولید محتوای امیردوخت این مطلب را برای شما عزیزان آماده کردیم تا بتوانید به خوبی از چرخ خیاطی خود مراقبت نمایید.

چطور چرخ خیاطی را روغن کاری کنیم؟

روغن چرخ خیاطی یک نوع مایع هست که وقتی بهش دست می زنیم حالت چرب و روغنی دارد. همین خاصیت چرب بودن مایع باعث کاهش اصطکاک و تمیزکاری قطعات چرخ خیاطی در حین کار می شود. این نکته را هرگز فراموش نکنید که استفاده از روغن مرغوب و با کیفیت تاثیر مستقیمی در کارکرد و عملکرد چرخ خیاطی شما دارد. نکته مهم دیگر این است که باید حتما نحوه روغن کاری چرخ خیاطی خود را بلد باشید تا با روانکاری به شیوه ای نادرست آسیب نبیند، روغن کاری چرخ خیاطی های خانگی و صنعتی با یکدیگر متفاوت هستند و هرکدام مستلزم داشتن یک سری لوازم جهت روغن کاری می باشند، حتی جالب است بدانید روغن کاری چرخ خیاطی های خانگی در مدل های مختلف متفاوت هست اما همگی دارای یک اصول مشترک می باشند که باید به این اصول عمل کنید وگرنه شاهد پیامدهایی بد شامل موارد زیر خواهید بود:

  • قفل کردن چرخ خیاطی
  • صدای زیاد و ناهنجار در حین کار
  • پاره شدن نخ
  • آسیب رسیدن به قطعات چرخ خیاطی

حال برای این که مراحل روغن کاری چرخ خیاطی را یاد بگیرید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید به خوبی از چرخ خود محافظت نمایید و سال های سال بدون مشکل باهاش خیاطی انجام دهید.

جمع آوری ابزار مناسب روغن کاری چرخ خیاطی

چرخ خیاطی های خانگی و صنعتی اصلی ترین تجهیزات در صنعت دوخت به حساب می آیند و به دلیل مکانیزم کارکردشان به مراقبت نیاز دارند. مهم ترین کاری که می توانید برای چرخ خیاطی های خود انجام دهید روغن کاری درست و به موقع می باشد. اگر شما عزیزان در زمان مناسب و به روشی اصولی با استفاده از ابزار مورد نیاز روغن کاری را انجام دهید خیلی از مشکلات برایتان پیش نمی آید و می توانید بدون دغدغه و هزینه اضافی بابت تعمیرات، کارتان را انجام دهید. شما جهت روغن کاری به ابزار زیر احتیاج دارید:

  1. دستمال: شما در مرحله اول به یک دستمال نیاز دارید تا نقاطی که باید روغنکاری شود را تمیز نمایید و روغن قبلی را به طور کامل پاک کنید.
  2. فرچه مخصوص یا مسواک: باید برای روغن کاری چرخ خیاطی خانگی قسمت ماکو ماشین دوخت را توسط مسواک یا فرچه تمیز کنید تا پرز و نخ وجود نداشته باشد سپس یک قطره روغن بریزید.
  3. روغندان: برای روغن کاری چرخ خیاطی های خانگی و صنعتی مثل سردوز یک روغن دان تهیه کنید و قسمت های مختلف و مورد نیاز چرخ خیاطی را با دقت کافی و به مقدار مناسب روغن بزنید.

نکته مهم: چرخ خیاطی را تمیز کنید

زمانی که چرخ خیاطی شروع به انجام عملیات دوخت می کند قطعات داخلی دستگاه به حرکت در می آیند که همین حرکات موجب اصطکاک و سایش می گردد بنابراین وجود یک روغن خوب و با کیفیت می تواند با قابلیت روانکاری خود از سایش و ایجاد مشکل برای دستگاه جلوگیری نماید به همین سبب است که می گوییم یا چرختو روغن کاری کن یا بندازش دور، چون اگر به قطعات دستگاه روغن نرسه چرخ خیاطی گیرپاژ می­ کند و هزینه سنگینی را در پی دارد اما نکته قابل توجه این است که شما باید قبل از انجام روغن کاری، نقاط مربوطه را تمیز کنید و روغن را در محل تمیز بریزید بنابراین هیچ گاه قبل از تمیز کردن چرخ خیاطی عمل روغن کاری را انجام ندهید.

نکات ایمنی روغن کاری چرخ خیاطی

برای روغن کاری چرخ خیاطی های صنعتی و خانگی چند نکته ایمنی وجود دارد که بسیار مهم هستند و باید باهاشون آشنایی داشته باشید تا مراحل روغن کاری چرختون به خوبی طی شود، اولین و مهم ترین نکته روغن نزدن است، بله درست متوجه شدید، شما نباید به تمام نقاط و قطعات چرختون روغن بزنید بلکه باید فقط به قسمت هایی که نیاز است و در اکثر چرخ خیاطی ها با نوشته oil مشخص شده روغن بزنید( در ادامه مطلب متوجه خواهید شد هر چرخ خیاطی را چگونه روغن کاری کنید).

نکته مهم بعدی این است که حتما پس از روغن کاری حدود 2 الی 3 دقیقه با چرخ خیاطی کار کنید تا روغن یک جا نماند و همه قطعات دستگاه روغن کاری شوند اگر این کار را انجام ندهید روغن یک جا سفت می شود و چرخ خیاطی شما نمی تواند روان و خوب کار کند.

آموزش روغن کاری چرخ خیاطی صنعتی

جهت روغن کاری راسته دوز های صنعتی کارتل باز یعنی راسته دوزهایی که روغن داخل کارتل ریخته می شود، از طریق پیچ گوشتی پیچ کارتل را باز نمایید و سپس یک ظرف زیر کارتل قرار دهید تا روغن قبلی خارج شود، در مرحله بعد کارتل را دستمال بکشید و بعد یک لیتر روغن باکیفیت را درون کارتل بریزید، این عمل را حداکثر هر 8 ماه یک بار انجام دهید. برای روغن کاری راسته دوزهای کارتل بسته ابتدا پبچ کارتل را باز نمایید تا روغن خالی شود سپس از قسمت بالای دستگاه درپوش مشکی که کنارش نوشته شده oil را برداشته و یک لیتر روغن بریزید و این کار را هر 10 الی 11 ماه یکبار تکرار کنید چون روغن راسته دوزهای کارتل بسته دیر تر از کارتل بازها کثیف می شود. سردوزها و میاندوزهای صنعتی نیز کارتل بسته هستند و نحوه روغن ریختن در چرخ همانند راسته دوز می باشد اما نکته اینجاست که اگر سردوز دارید باید چند قسمت دیگه چرخ خیاطی را نیز توسط روغندان روغنکاری کنید، شما عزیزان می توانید از ویدئو آموزش روغن کاری سردوز صنعتی در کانال آپارات و پیج اینستاگرام امیردوخت دیدن کنید.

روغن کاری چرخ خیاطی خانگی به چه صورت است؟

چرخ خیاطی های خانگی برند کاچیران و ژانومه نحوه روغن کاری بسیار ساده ای دارند شما اول یک قطره روغن به قسمت ماکوی ماشین دوخت میزنید سپس توسط روغندان روی میل سوزن دو قطره روغن میریزید بعد به سراغ یاتاقان چرخ خیاطی می روید و آن قسمت هم با دو قطره روغن کاری می کنید به طور کلی قسمت هایی که حرکت دارند باید روغن کاری شوند اما توجه داشته باشید که به هیچ عنوان  تسمه و دینام چرخ خیاطی روغن کاری نشوند وگرنه چرخ شما قفل می کند، حتما هم پس از اتمام کار حدود 2 دقیقه با ماشین دوختتان کار کنید تا همه نواحی مورد نیاز، روانکاری شوند.

زمان مناسب روغن کاری چرخ خیاطی های خانگی و صنعتی

همانطور که در بالا اشاره شد چرخ خیاطی های راسته دوز کارتل باز هر 6 الی 8 ماه یکبار احتیاج دارند که روغنشان عوض شود اما باید روغن چرخ خیاطی های صنعتی کارتل بسته را هر 10 الی 11 ماه یک بار تعویض کرد، چرخ خیاطی های خانگی بحث جداگانه ای دارند اگر جزء آن دسته از عزیزانی هستید که به طور مداوم از چجزخ خیاطی استفاده می کنید هفته ای یک الی دو مرتبه روغن کاری و روان کاری را انجام دهید اگر هم زیاد از چرخ خیاطی خود استفاده نمی کنید هر زمان قصد دوخت و دوز داشتید قبل از شروع خیاطی، با روغن یا اسپری مخصوص قطعات دستگاه را روغن بزنید. به هیچ وجه این مسئله را دست کم نگیرید و همیشه به موقع روانکاری چرخ خود را به درستی انجام دهید تا مدت ها چرخ خیاطی سالم و بدون مشکل داشته باشید.

بررسی و معرفی انواع روغن چرخ خیاطی در مجله امیردوخت

روغن های چرخ خیاطی به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

  1. روغن های طبیعی
  2. روغن های مصنوعی

برخی از افراد برای روغن کاری چرخ خیاطی خود از روغن نارگیل و جوجوبا استفاده می کنند که ممکن است این کار در ابتدا خوب به نظر بیاید اما در طول زمان به اجزای دستگاه آسیب وارد می شود، روغن های مصنوعی هم به وفور در بازار یافت می شوند که از برندهای متفاوتی هستندو از نظر کیفیت و قیمت با هم تفاوت دارند و ما حتما در یک مقاله جداگانه نحوه تشخیص روغن با کیفیت و بی کیفیت را بررسی خواهیم نمود فقط لازم به ذکر است بدانید که استفاده از یک روغن نامرغوب می تواند به همان اندازه ی روغن کاری نکردن، به دستگاه شما آسیب برساند پس همیشه از یک فروشگاه معتبر خرید کنید و برای چرخ خود از یک روغن خوب استفاده نمایید.

نتیجه گیری نهایی و کلام آخر

شاید قبل از خواندن این مقاله نمی دانستید که روغن چه اهمیت زیادی دارد، چه تاثیری در کارکرد و طول عمر دستگاهتان می گذارد، اما از این به بعد خیلی به این قضیه توجه کنید. تو انتخاب روغن خوب و همچنین زمان روغن کاری دقت زیادی داشته باشید. البته این را هم بدانید که روغن کاری بیش از حد و همچنین نادرست نیز می تواند زیان بار و جبران ناپذیر باشد. پس نتیجه می گیریم باید در زمان مناسب و به قسمت های مورد نیاز روغن بزنیم که عمل روانکاری به خوبی صورت گیرد و قطعات دچار اصطکاک و آسیب نگردند. امیدوارم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشه و به جواب سوال های خود رسیده باشید، اگر باز هم سوالی در ذهنتان باقی مانده دیدگاه خود را بنویسید چون ما در اسرع وقت به سوال و نظر شما پاسخ خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *