آموزش, مقاله

خیلی راحت پارچه چرم را بدوز !!

خیلی راحت چرم بدوز!؟

بررسی نکاتی که باید برای دوخت پارچه چرم رعایت شود!

چرم دوزی : در صنعت پوشاک پارچه های چرم بسیار محبوب و پر طرفداراند. به همین ترتیب طراحان لباس نیز لباس های کاملا چرمی را تولید می کنند و یا از چرم به عنوان خرجه کار استفاده می نمایند. منسوجات چرم ضخیم هستند و در هنگام دوخت به دقت زیادی نیاز دارند.

شما عزیزان می توانید تنها با رعایت یک سری نکات به بهترین شیوه از پارچه های چرمی در دوخت لباس استفاده کنید و محصولاتی به روز را بدوزید.

خیاطان با تجربه برای دوخت پارچه های چرمی به چه نکاتی توجه می کنند ؟

  • قسمتی که می خواهید بدوزید را با وازلین چرب کنید.
  • چون چرم پارچه ای ضخیم است باید از نخ های ضخیم مثل ابریشم استفاده کنید.
  • پایه های مخصوص چرم دوزی را برای نتیجه‌ی مطلوب روی چرخ خیاطی نصب کنید.
  • حتما برای اجرای دوخت از سوزن تیز استفاده کنید و با سوزن کند خیاطی نکنید.
  • بهتر است برای لباس های چرم از زیپ و یا دکمه پرسی استفاده کنید چون ممکن است هنگام دوخت جادکمه روی چرم دچار مشکل شوید.
  • این نکته را بدانید که سوزن شماره 14 برای چرم دوزی سوزنی استاندارد و صحیح است.

با رعایت نکاتی که ذکر شد می توانید دوخت تمیز و یکدستی داشته باشید و همانطور که مطالعه کردید این نکات بسیار ساده هستند و می توانید با کمی دقت آن ها را در حین دوخت عملی کنید.

دستگاه های مورد نیاز برای اجرای دوخت حرفه ای اعمند از :

دستگاه لویس :

چرم دوزی با لویس

برای دوخت پارچه های چرمی، چون منسوجاتی ضخیم و سنگین هستند باید از چرخ ها و دستگاه های مخصوص این کار استفاده کرد که از پس این منسوجات بر بیایند. البته این که قصد تولید چه محصولی را دارید هم مهم هست.

برای تولید کیف ،کفش ،دستکش ،پالتو و یا حتی مبل باید در مرحله اول با یک دستگاه  لبه چرم را برای دوخت آماده کنید. نام این دستگاه لویس می باشد. این دستگاه با عملکرد حرفه ای که دارد توسط تیغ لبه چرم را نازک می کند که آماده دوخت گردد .

چرخ خیاطی دوپایه :

دوپایه-برای-چرم-دوزی

ماشین های دوخت دوپایه با طراحی خاصی که دارند یعنی همان داشتن 2 عدد پایه، ماشین دوخت هایی هستند که برای ضخیم دوزی مورد استفاده قرار می گیرند. می توان از این مدل چرخ ها برای دوخت پارچه های چرم نیز استفاده کرد.

عملکرد پایه در این چرخ های صنعتی ضخیم دوز بدین صورت است که یک پایه پارچه را برای دوخت هدایت می کند و پایه دیگر پارچه را نگه می دارد تا ایجاد کوک ها روی پارچه صورت گیرد.پس اگر می خواهید به صورت حرفه ای کار خود را روی چرم دوزی متمرکز کنید باید ماشین دوخت دوپایه هم تهیه نمایید مثل چرخ خیاطی های برند تیپیکال و نان بنگ.

چرخ خیاطی صنعتی بطر :

چرخ های بطر دارای طراحی های خاصی هستند و به صورت لوله ای و زوار تولید گشته اند که به دلیل طراحی ویژه ای که دارند می توانند به خوبی موجب دوخت کیف و کفش چرمی شوند این چرخ های پرقدرت و خاص برای همچون عملی ساخته شده اند و در کارگاه های چرم دوزی بسیار کاربردی و پر طرفدار هستند.

قیچی برش :

قیچی-برای-چرم-دوزی

شما می توانید با توجه به تیراژ کار خود از قیچی های متفاوتی بهره گیرید مانند: هشت پر و قیچی های عمود در سایز های متفاوت مثل 5اینچ،10 اینچ،12اینچ و حتی 15 اینچ، اگر قرار است لایه های زیادی از چرم را ببرید قیچی های عمود در سایز های بیشتر را برای خرید انتخاب کنید اما پرفروش ترین قیچی های عمودبر سایزهای 5 و 8اینچ هستند.

**دوخت پارچه های چرمی با راسته ظریف دوز هم امکان پذیر است**

اگر شما گاها از پارچه های چرمی برای دوخت و دوز استفاده می کنید اصلا نیاز نیست که چرخ خیاطی دو پایه تهیه کنید و می توانید با ماشین دوخت راسته دوزتان این منسوجات ضخیم را بدوزید.

برای دوخت لباس های چرم و یا استفاده از چرم به عنوان لبه کار و تزئین پوشاک می توان از یک راسته دوز معمولی استفاده نمود فقط کافیست که  به 3 نکته آسان و در عین حال اساسی توجه کنید:

  1. نصب پایه پلاستیکی: پارچه چرم به علت ضخامتی که دارد نمی تواند به خوبی زیر پایه حرکت کند. در نتیجه دوزنده با بستن پایه پلاستیکی به حرکت روان پارچه زیر پایه کمک می کند.
  2. نصب پایه غلطک دار: پایه غلطک دار نیز همانند پایه پلاستیکی به حرکت پارچه کمک می کند .
  3. کاهش سرعت ایجاد بخیه برای جلوگیری از انحراف در دوخت
  4. چرب کردن مسیر دوخت جهت حرکت روان و بدون مشکل
  5. بالا رفتن گام دوخت یعنی افزایش طول کوک تا 5 میلی‌متر

سخن پایانی در مطلب نکات مهم چرم دوزی

ما سعی کردیم در این مقاله تمام نکاتی که باید هنگام دوخت چرم رعایت کنید را به شما عزیزان بگوییم. اما باز هم اگر موردی هست که شما می دانید و ما نگفتیم حتما تو قسمت نظرات برامون بنویسید تا بقیه دوستان هم از تجربیات شما استفاده کنند.

تمامی دستگاه ها مانند: لویس، دوپایه، قیچی و… از معتبرترین برندها در سایت امیردوخت موجود هست و شما می توانید در صورت نیاز آن ها را تهیه فرمایید.

منبع : فروشگاه امیردوخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *