مقاله

نکات مهم قبل از شروع خیاطی

نکات مهم قبل از شروع خیاطی

بررسی نکات مهمی که باید در خیاطی رعایت شود:

در این قسمت از مجله ی امیردوخت قصد داریم نکات طلایی و مهم قبل از خیاطی، درحین کار و بعد از انجام کار دوخت و دوز را بررسی کنیم تا با دانستن این نکات بهترین عملکرد را داشته باشید، حرفه ی خیاطی بسیار جذاب است و خیاطان هنرمندانی هستند که موجب خلق لباس هایی زیبا می شوند، این مطلب رو برای کسانی می نویسم که تازه وارد این حرفه ی پر درآمد شده اند و بهتر است که برای افزایش مهارتشان یک سری نکات ساده اما کلیدی را بلد باشند پس در این مطلب با ما همراه باشید.

چجوری پارچه مناسب برای دوخت را انتخاب کنیم؟!

اولین و مهم ترین نکته برای شروع دوخت و دوز انتخاب پارچه ی مناسب است.در قدم اول باید انواع پارچه و کاربردشان را بشناسید.

شناخت انواع پارچه برای دوخت خیاطی

چون در بازار پارچه های متفاوتی وجود دارند که هرکدام مناسب یک فصل و لباس هستند.به عنوان مثال:

پارچه ی ژاکارد: دارای طرح های متنوعی است. این طرح ها در هنگام بافت پارچه ایجاد شده اند. ژاکارد پارچه ایست مرغوب و زیبا برای دوخت: مانتو ، کت ، رو مبلی ، رومیزی و… که به دلیل جنس خوب و ضد چروکی که دارد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه تریکو: حالت کشسانی دارد و برای دوخت: تیشرت ، لباس بچه گانه ، لباس زیر و…مناسب و کاربردی است.

پارچه ی فوتر: به دلیل ضخیم بودن در فصل زمستان برای دوخت: پالتو استفاده می شود.

کلی پارچه دیگر نیز وجود دارند که حتما در یک مطلب جداگانه هریک را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

آیا ‌می‌دانید برای دوخت هر لباس چقدر پارچه بخریم؟

بعد از انتخاب پارچه ی مناسب، متناسب با نوع لباس می رسیم به این قضیه:

که حالا چقدر پارچه بخریم؟ یه وقت کم نیاد؟ یا برعکس اضافه نخرم!!

برای این که دغدغه ای تو خرید مقدار پارچه برای خیاطی و دوخت نداشته باشید حتما نکات زیر رو در نظر بگیرید:

  1. اگر می خواهید کت کوتاه بدوزید 1مترو80سانتی متر پارچه کافی می باشد.
  2. برای دوخت شلوار مردانه و زنانه 1مترو20سانتی متر پارچه مناسب است البته اگر خیلی قد بلند هستید قطعا این مقدار تغییر می کند.
  3. مانتو(پالتو) به مقدار قد لباس+آستین+10سانتی متر اضافه،پارچه نیاز دارد.
  4.  تیشرت نیز به اندازه قد لباس به علاوه ده سانتی متر اضافه،پارچه احتیاج دارد.
  5.  شومیز: 160 سانتی متر پارچه کفایت می کند.
  6.  پیراهن مردانه: 150CM پارچه کاملا مناسب و اندازه است.
  7. دامن پلیسه به دوبرابر قد دامن+10سانتی متر اضافه پارچه می برد.
  8. دامن کلوش نیز به 2برابرو نیم قد دامن،پارچه برای دوخت احتیاج دارد.

هنگام خرید نکات بالا را به یاد آورید تا کم تر و زیادتر از حد نیاز، پارچه نخرید در ضمن پارچه های با کیفیت را برای دوخت لباس انتخاب کنید تا به نتیجه ای عالی دست یابید.

در خیاطی استفاده از ابزار و وسایل باکیفیت اهمیت زیادی دارد

ابزار خیاطی

در هنگام انجام خیاطی حتما از ابزار با کیفیت که اصل هستند استفاده کنید تا دوخت خوب و تمیزی داشته باشید و همچنین در هنگام انجام کار دچار مشکل نشوید ابزاری مثل:

  • قیچی: یکی از مراحل مهم در خیاطی بُرش پارچه درست مطابق الگوی کشیده شده می باشد که این کار فقط با یک قیچی خوب و بُرنده امکان پذیر است پس یک قیچی از برندهای خوب بازار تهیه کنید تا این مرحله را به خوبی پشت سر بگذارید، که می توانید از قیچی های دستی استفاده کنید اما پیشنهاد امیردوخت این است که یک قیچی برقی سبک و باکیفیت تهیه کنید مثل قیچی های مچی برند لیجیانگ.
  • نخ: استفاده از نخ خوب و باکیفیت بسیار اهمیت دارد تا در حین دوخت چرخ خیاطی نخ پاره نکند و وقت اضافی از شما گرفته نشود،همچنین کوک هایی با استحکام بالا روی پارچه ایجاد می شوند.
  • سوزن: اگر از سوزن های بی کیفیت که متعلق به برند خاصی نیستند استفاده کنید در هنگام کار می شکند و مجبور می شوید هی سوزن را تعویض کنید پس سوزن های مرغوب موجود در بازار را متناسب با جنس پارچه ای که می خواهید بدوزید انتخاب کنید که در وقت و هزینه صرفه جویی شود.

لباستو آسترکشی کن تا جذاب تر بشه

هر خیاطی باید در صورت نیاز با توجه به جنس پارچه، آن را آسترکشی کند تا لباس ایستایی بهتری داشته باشد و جلوه ی قشنگ تری به خود بگیرد، نکته اینجاست که برای پارچه های مختلف آسترهای متفاوتی نیز وجود دارد به طور مثال برای کت و یا پالتو از آسترهای ساتن استفاده می کنند، برای پیراهن های مجلسی از آستر ابریشم، برای لباس هایی مثل کاپشن که می خواهیم گرم تر باشند نیز از آستر کرک و برای دوخت لباس های بچه گانه آستر پنبه ای را مورد استفاده قرار می دهند،حتما در هنگام خرید آستر توجه داشته باشید که رنگش متناسب با رنگ پارچه باشد تا ظاهر کار حفظ گردد.

تهیه مبل چرخ خیاطی برای خیاطی آسان و بدون مشکل

مبل یا میز خیاطی

مبل های چرخ خیاطی وسایلی هستند جهت خیاطی آسان. این مبل ها تاثیری روی کیفیت دوخت ندارند، اما به شدت بر روی سلامت کاربر هنگام کار تاثیر گذارند. چون در خیاطی طولانی مدت از آسیب رسیدن به گردن دوزنده جلوگیری می کنند. یک سری از این مبل ها قابلیت تا شدن دارند که بسیار جمع و جور هستند. حتی برای کارهای دیگری به عنوان میزتحریر و میزکار نیز قابل استفاده هستند. شما می توانید از سایت امیردوخت اطلاعات کاملی را راجع به مبل ها و ویژگی هایی که دارند کسب نمایید تا بتوانید به خوبی برای خرید تصمیم گیری کنید.

نتیجه گیری از بررسی مطلب

در آخر این را بدانید که اگر مهارت خوبی داشته باشید و نکات بالا را رعایت کنید قطعا دوخت و دوزی بدون خطا خواهید داشت و به نتیجه دلخواهتان می رسید همچنین می توانید پیشرفت خوبی در انجام کار داشته باشید و به درآمدی عالی دست پیدا کنید. اگر این مطلب برایتان مفید بوده است حتما نظرتان را برای تیم تولید محتوای امیردوخت بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *