مقاله

روغن کاری و روغن دهی چرخ صنعتی راسته دوز و سردوز

رفع مشکل روغن دهی در راسته دوز و سردوز صنعتی

روغن دهی و روغن کاری : نه تنها چرخ خیاطی های صنعتی بلکه چرخ های خونگی هم به روغن کاری نیاز دارند. من قصد دارم در این مطلب چرخ خیاطی های تخصصی صنعتی راسته دوز و سردوز را مورد بررسی قرار دهم. این چرخ های تخصصی که جزء پرکاربردترین ماشین دوخت های صنعتی به شمار می روند. باید روغن کاری شوند تا روغن به تمامی اجزا برسد که حرکت روانی داشته باشند و در اثر اصحکاک از بین نروند.

روغن چرخ خیاطی

وقتی در راسته دوز روغن از بالا به سمت پایه سرازیر می شود چیکار کنیم؟!

در مواجهه با این شرایط یعنی روغن از سمت پیشونی چرخ خارج می شود که پایه و پارچه را در حین کار کثیف می کند. اگر این اتفاق افتاد باید پیشونی راسته دوز را با شُل کردن 3پیچ باز کنید تا بتوانید بررسی کنید. در آن قسمت پُرز یا آشغال وجود دارد یا نه؟اگر بود قسمت پیشونی چرخ را تمیز کنید تا مانعی برای برگشت روغن وجود نداشته باشد. و بعد شلنگی که در قسمت پیشونی چرخ قرار گرفته را چک کنید که سالم باشد و در جای مناسب خودش قرار گرفته باشد تا در عمل برگشت روغن مشکلی پیش نیاد.

زمانی که روغن از سمت پایین نشت پیدا می کند،راسته دوز چه ایرادی دارد؟؟

هنگامی که روغن از سمت پایین به صفحه کاربر نشت پیدا می کنه یعنی روغن بیش از حد به کمپلت چرخ می ره و باید برای کم تر شدنش پیچی که در پایین راسته دوز نزدیک کمپلت قرار گرفته و علامت مثبت منفی دارد را کمی به سمت منفی ببریم تا سفت شود و روغن اضافی به بیرون نشت پیدا کند چون زمانی که پارچه روغنی شود دیگر نمی توان کاری کرد،شلنگی که در پیشونی چرخ بود ادامه یافته و به قسمت کمپلت رسیده پس در اینجا نیز چک کنید که شلنگ سالم باشد.پرز کمپلت

از کجا بفهمیم روغن رسانی درست انجام می شود؟

اینکه روغن به خوبی پمپاژ شود اهمیت فوق العاده زیادی دارد. چون در سلامت راسته دوز تاثیر به سزایی داشته و درست کار نکردنش موجب گیرپاچ کردن چرخ خیاطی صنعتی می شود. شما می توانید از طریق صفحه نمایشگری که روی بدنه همه چرخ خیاطی های صنعتی قرار دارد ببینید که روغن به درستی پمپاژ می شود و به همه قطعات روغن می رسد یا نه. برای چک کردن این قضیه حداقل سرعت چرخ 2500 باشد. چون  سرعت کمتر ازین پمپاژ روغن نشان داده نمی شود،اگر سرعت مناسب بود و نتوانستید پمپاژ روغن داخل چرخ را ببینید یعنی پمپ خراب شده یا سر جای خودش قرار ندارد.

نکته بسیار مهم در روغن کاری سردوز صنعتی

هنگامی که می خواهیم در داخل سردوز روغن بریزیم تا چرخ روغن کاری شود باید به یک نکته بسیار مهم توجه کنیم که بیشتر از 1لیتر روغن نریزیم چون اگر مخزن،با بیش از 1لیتر روغن پر شود،روغن از قسمت های باز سردوز به بیرون نشت پیدا می کنه و صدای چرخ خیاطی هم تغییر می کنه پس حتما دقت کنید که موقع تعویض روغن فقط 1لیتر بریزید تا به مشکل برخورد نکنید.

همیشه سردوزت رو از آشغال و پرز تمیز کن!!

سردوز شما باید عاری از هرگونه پرز و اضافه نخ باشه. قسمت های جلوی قلاب سمت صفحه کاربر و قسمت های حرکتی چرخ به ویژه سمت میل سوزن باید همیشه تمیزکاری بشه تا پرز و آشغال گیر نکنه. چون همین پرزها باعث می شوند که در زمان روغن کاری همون قسمت ها(میل سوزن و….)روغن به قسمت اصلی بر نگرده و به بیرون نشت پیدا کنه که موجب کثیف شدن پارچه در حین دوخت می شود همچنین روغن نیز هدر می رود.

بررسی مجراهای سردوز صنعتی برای روغن رسانی مطلوب ضروریست!

مجراهای درون چرخ که کار برگشت روغن رو بر عهده دارند باید بررسی شوند. برای مثال وقتی قسمت میل سوزن روغن کاری می شود،روغن از طریق مجراهای داخل پیشونی چرخ،برمی گرده به سمت مخزن اصلی که باید تمیز و بدون پرز باشه(این پرزها از طریق میل سوزن و قسمت های باز چرخ به بالا می روند)تا روغن توان برگشت رو داشته باشه و نشت پیدا نکنه.

جلوگیری از آسیب رسیدن به لاستیک سمت کارپیش بر چرخ

در نزدیکی کارپیش بر سردوز یک لاستیک قرار گرفته که اگه سمت کارپیش بر پرز وجود داشته باشد به این لاستیک آسیب وارد می شود بنابراین روغن به آن سمت زیاد می رود که در نتیجه نشت پیدا می کند یا به بیرون می پاشد و موجب کثیفی می شود.

کِی باید چرخ خونگی رو روغن کاری کنیم؟!

وقتی که شما یک چرخ خیاطی می خرید باید قبل از استفاده آن را روغن کاری کنید. چون به اصطلاح چرخ خشک است و به روغن کاری احتیاج دارد تا بتواند به درستی کار کند و قطعاتش دچار مشکل نشوند.

آموزش نحوه روغن کاری چرخ خیاطی 6800A ژانومه

برای اینکه چرخ خیاطی خونگی دیجیتالی 6800A ژانومه حرکتی روان داشته باشد و گیرپاژ نکند باید حتما به قسمت های پیشونی و کمپلتش روغن بزنیم. تا ماشین دوخت عملکردی خوب و طول عمری مفید داشته باشد. در ادامه با عکس توضیح خواهم داد.

روان کاری کمپلت چرخ خیاطی خونگی به چه صورت است؟!

برای روانکاری اول از کمپلت شروع می کنیم. در چرخ خیاطی 6800A که ماسوره روی چرخ قرار گرفته و دسترسی راحتی داره رو در میاریم بعد با ابزار مخصوصی که همراه محصول قرار گرفته 2پیچ روی صفحه کاربر را باز می کنیم. البته این کار را با پیچ گوشتی هم می توان انجام داد. وقتی پیچ ها را باز کردیم صفحه کاربر را نیز باز می کنیم تا بتوانیم قاب ماکو را خارج کنیم. در مرحله بعد کمپلت را تمیز می کنیم تا پرزی وجود نداشته باشد. و در آخر چند قطره روغن می ریزیم،قاب ماکو را سرجایش می گذاریم تا باز هم چند قطره روغن روی قاب ماکو بریزیم. در نهایت صفحه کاربر را می بندیم و 2 پیچ را سفت می کنیم.

حتما نیاز نیست برای روغن کاری کمپلت صفحه کاربر را باز کنید

در چرخ  6800A می توان بدون باز کردن صفحه کاربر قاب ماکو را روغن کاری کرد. فقط صفحه ی که روی صفحه کاربر قرار گرفته و خط کشی شده از روی صفحه برداریم و به قاب ماکو چند قطره روغن می زنیم.

روانکاری پیشونی چرخ6800A برند ژانومه

برای قسمت پیشونی ماشین دوخت،طبق عکس محافظ پیچ را بر می داریم تا بتوانیم پیچ را باز کنیم. که قاب پیشونی به راحتی برداشته شود و بعد قسمت پیشانی و اجزایی که در آن قسمت وجود دارد را از پرز و آشغال تمیز می کنیم. و روغن می زنیم وقتی کارمان تمام شد قاب را می بندیم،پیچ را سفت می کنیم و محافظ را سرجایش قرار می دهیم.

صحبت نهایی در رابطه روغن کاری و روغن دهی

همانطور که گفته شد روغن کاری و روغن رسیدن به تمام اجزای چرخ اهمیت بسیار زیادی دارد که روغن با نشت پیدا کردن به اپراتور خسارت وارد می کند اما اگر مواردی که در بالا گفته شد را رعایت کنید هرگز به این مشکل برخورد نمی کنید و نه پارچتون هدر میرود و نه صفحه کاربر و چرختون کثیف می شود ،در ضمن در پیج اینستاگرام امیردوخت و آپارات فیلم آموزشی نحوه روغن کاری سردوز قرار گرفته است.

امیردخت  با سابقه ی درخشان و مشاوران مجرب همیشه همراه شماست.

4 نظر در “روغن کاری و روغن دهی چرخ صنعتی راسته دوز و سردوز

    1. Rahim گفت:

      عالی بود باز از این مطالب بزارین خواهشا👏👌

      1. ممنون از شما، حتما در ادامه مطالب آموزشی بیشتری آماده خواهیم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *