مقاله

بررسی انواع ماسوره صنعتی و خانگی و کاربرد هریک

آشنایی با انواع ماسوره ها

ماسوره چیست و چه کاربردی دارد؟!

ماسوره یک قطعه کوچک و ضروری و درواقع یکی از قطعات اصلی چرخ خیاطی است که داخل ماکو قرار می گیرد و نخ به دورش می پیچد تا نخ کوک ها را را برای عمل دوخت تامین کند، ممکن است خیلی از ما انواع ماسوره را نشناسیم و برای چرخمان از ماسوره اشتباهی استفاده کنیم که این امرباعث افت کیفیت دوخت و دوز می شود حتی احتمال دارد چرخ به مشکل بخورد و آسیب ببینید پس نتیجه می گیریم بحث ماسوره ها مطلب مهمی است که هر خیاطی باید در موردش آگاهی داشته باشد.

کدام ماسوره برای چرخ خیاطی های خانگی بهتر است؟ فلزی یا پلاستیکی؟!

ماسوره خانگی

در چرخ خیاطی های خانگی و گلدوزی اگر دسترسی به قسمت ماسوره و کمپلت از روی چرخ باشد. باید ماسوره های پلاستیکی را مورد استفاده قرار داد. چون سبک تر هم هستند. اگر از مدل فلزی استفاده کنیم به دلیل وزن سنگین ترش نسبت به نمونه پلاستیکی نمی تواند بچرخد. این نکته را هم بدانید ماسوره پلاستیکی ای خوب هست که از مواد اولیه با کیفیت ساخته شده باشد. ماشین دوخت های خانگی برند ژانومه ماسوره های فلزی دارند. چون شرکت ژانومه ژاپن ماسوره های فلزی را توصیه می کند. اما امروزه به دلیل وجود ماسوره های فلزی بی کیفیت در بازار، کارشناسان و تعمیرکاران ماسوره های پلاستیکی را پیشنهاد می کنند و اینکه چرخ های گلدوزی اکثرا ماسوره های مشابه به هم دارند اما گاهی در برندهایی مانند: برنیتا، سینگر و فاف ماسوره ها باریک تر یا پهن تر می شوند.

بررسی ماسوره در راسته دوزهای کمپلت ریز و کمپلت درشت

ماسوره راسته دوزکمپلت درشت راسته دوز

 

چرخ های راسته دوز صنعتی از نظر نوع دوخت به 2 گروه کمپلت ریز و کمپلت درشت تقسیم می شوند، در کمپلت ریزها از ماسوره های آهنی و آلومینیومی استفاده می شود، ماسوره های آهنی بیشتر برای راسته دوزهای ساده مورد استفاده قرار می گیرند و در چرخ های نیمه اتومات و کامپیوتری از ماسوره های آلومینیومی استفاده می گردد. برای راسته دوز های کمپلت درشت نیز نسبت به نوع دستگاه و کارکردی که دارند 2 نوع ماسوره به کار برده می شود.

آنهایی که با نخ های نازک دوخت را اجرا می کنند:ماسوره کوچک تری دارند.

در راسته دوزهایی که از نخ های ضخیمی مثل : گریو و ابریشم استفاده می شود، ماسوره های بزرگ تر به کار برده می شوند. تا در حین دوخت نخ دور ماسوره دیرتر تمام شود.

در چرخ خیاطی صنعتی دوماکو از چه ماسوره ای استفاده می شود؟

دوماکو

برای چرخ های 2 ماکو از ماسوره های کوچک و بزرگ استفاده می شود. زیرا ماسوره ریزها برای دوخت پارچه های ظریف تا متوسط کارایی دارند. ماسوره درشت ها جهت دوخت پارچه های ضخیم هستند. مثل برزنت، چرم و… که بیشتر هم نخ هایی مثل ابریشم به دورشان پیچیده می شود کاربرد دارند. در تمامی ماشین دوخت های دو ماکو دسترسی به قسمت کمپلت از روی دستگاه و از طریق یک صفحه کشویی امکان پذیر است. در نتیجه اگر ماسوره درشت تر باشد بهتر هست. زیرا نخ بیشتری هم به دورش می پیچد و دیرتر تمام می شود که این امر از اتلاف وقت در حین کار جلوگیری می کند.
*نکته* بعضی از چرخ های دو ماکو فقط ماسوره خور هستند و می توان از طریق پیچ روی بدنه شل و سفت بودن نخ را تنظیم نمود ولی بعضی از چرخ های دو ماکو یک ماکوی ساده دارند که ماسوره داخل آن قرار می گیرد و بعد وارد کمپلت می شود، این مدل از چرخ ها که ماکو خور هستند ماسوره های کوچک تری دارند.

آیا چرخ خیاطی تخصصی الیک با ماسوره گلدوزی کار می کند؟؟!!

ماسوره الیک

الیک یک چرخ خیاطی تخصصی است. در نتیجه از نظر کیفیت و اندازه ماسوره های مخصوص به خودش را دارا است. اما گاهی بعضی از افراد می گویند می توان از ماسوره های گلدوزی فلزی نیز استفاده کرد. که این قضیه در ظاهر درسته اما از نظر فنی امری اشتباه است. چون اگر در چرخ خیاطی تخصصی الیک از ماسوره خودش استفاده نشود، دستگاه در دوخت های تخصصی و قطع کردن نخ دچار مشکل می گردد.

یک مدل از الیک هایی که تازه وارد بازار شده اند و کامپیوتری هم هستند. مثل T1900GSK برند جک

ماسوره هایی با ابعاد بزرگ تر دارند. زیرا دسترسی به قسمت ماسوره سخت به همین دلیل ماسوره بزرگ تر است. نخ نیز دیر تر تمام می‌شود. همچنین اپراتور کم تر نیاز داشته باشد ماسوره را درآورده و پر کند.

بررسی قطعه ضروری و کاربردی در ماشین دوخت تخصصی مادگی دوز

ماسوره مادگی دوز

همه ی چرخ های مادگی دوز یک نوع ماسوره دارند. به دلیل فرم مخصوص کمپلت و حرکت چپ و راست سوزن ماکو پهن تر ساخته شده است. یعنی کمپلت هم پهن تر می باشد. در نتیجه ماسوره نیز قطر بیشتری دارد. حالا ممکن است برایتان سوال باشد که چرا ماسوره چرخ خیاطی های مادگی دوز کوتاه است؟!. ارتفاع کوتاه تر این ماسوره باعث می شود که سبک باشد و بتواند به خوبی داخل ماکو بچرخد.

نتیجه گیری نهایی مطلب در مجله امیردوخت

هر چیزی که باید از ماسوره ها می دانستید در این مطلب گفته شد حالا دیگه خودتان می دانید که باید برای چرخ خیاطی که دارید چه ماسوره ای بخرید، امیدوارم که مقاله بررسی ماسوره ها برای شما مفید بوده باشه فقط این را بدانید که باید همیشه از ماسوره درست برای چرختان استفاده کنید که به مشکل نخورد و دستگاه دچار آسیب نشود البته جنس و کیفیت هم اهمیت زیادی دارد سعی کنید از فروشگاه های معتبر خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *